De fleste vet i teorien hva god firmakultur er, men hvordan etablere en slik kultur i praksis?

Kulturen må bygges aktivt fra innsiden - den lages ikke av fine ord 

CoreTrek har akkurat kommet tilbake til kontoret etter en meget vellykket firmatur til Barcelona. Vi kom hjem med kofferten full av felles opplevelser som knytter bånd internt i selskapet på en veldig fin måte. Nå er det opp til oss alle sammen å bygge videre på denne positive bølgen vi er på. Med kontor på tre ulike lokasjoner i Norge er disse felles turene et ekstremt viktig bidrag i forhold til det å inkludere og bygge nye relasjoner. Disse turene fungerer nesten som olje i et maskineri som skal surre og gå uten stans.

En god firmakultur skaper et fundament som gjør virksomheten både robust og attraktiv for omverden. Den styrker samholdet, gir rom for kreativitet og innovasjon, og skaper en positiv opplevelse for de ansatte. På lengre sikt fører dette blant annet til økt effektivitet og styrket lojalitet. 

Noen fokuspunkter hos oss

Pålitelig og effektiv

  • Vi skal være pålitelige og effektive i alt vi gjør. Dette gjelder både ut mot kunder og internt blant kollegaer. Rent praktisk innebærer disse to ordene eksempelvis at vi leverer gode løsninger til avtalt tid og avtalt pris. Vi er tilgjengelige for kundene våre og svarer raskt på deres henvendelser.

  • Internt respekterer vi hverandres tid, er presise også når det gjelder interne møter, samt svarer på henvendelser fra kollegaene våre og hjelper dem om de trenger det. Vi bidrar slik at arbeidsdagen blir effektiv og god også for dem rundt oss. 

Tillit og åpenhet

  • Vi ønsker stor grad av åpenhet hos oss. Det skal være lov å si fra og være ærlig.

  • Åpenhet om beslutningsprosesser og organisasjonsmål skaper klarhet og bygger et fundament av tillit.

Engasjement og medarbeiderinvolvering

  • Med involvering føler ansatte at de har en stemme og blir hørt. De oppmuntres til å bidra med idéer og å delta i beslutningsprosesser der det er mulig.

  • Når ansatte er involvert og føler eierskap til selskapets mål, blir de mer engasjerte og motiverte i sitt arbeid.

Inkludering og respekt

  • En god kultur verdsetter og respekterer alle ansatte, uavhengig av bakgrunn, kjønn, kultur eller stilling. Inkludering og mangfold er en selvfølge, og det gjøres en bevisst innsats for å forstå og respektere ulike perspektiver. Dette med inkludering er svært viktig for oss. Det skal være slik hos oss at både introverte og ekstroverte føler at de blir sett og hørt.

  • Arbeidsplassen skal ha et trygt miljø der forskjeller verdsettes og sees på som en styrke. Det skal være plass til alle og alle skal verdsettes for den de er.

Utvikling og læring

  • Vi ønsker å være en sterk kompetansebedrift som tilbyr opplæring, veiledning og muligheter for faglig og personlig utvikling.

  • Ansatte hos oss oppfordres til kontinuerlig læring, og det er rom for å prøve og feile i jakten på innovasjon og forbedring. 

God ledelse og støttende struktur

  • Ledere hos oss skal fungere som gode støttespillere. De skal inspirere, gir veiledning og sette tydelige forventninger, samtidig som de forsøker så godt de kan å være tilgjengelige og støttende.

  • En god leder tilrettelegger for at ansatte kan lykkes og føle seg verdsatt, samtidig som de fremmer en balanse mellom arbeid og fritid.

Fokus på samarbeid og teamfølelse

  • Vi har fokus på samarbeid på tvers av både fagfelt og lokasjon. Vi ønsker å bygge et fellesskap hvor teamene jobber mot felles mål.

  • Det legges til rette for gode relasjoner og effektiv kommunikasjon, slik at teamene kan prestere godt sammen og dra nytte av hverandres styrker.

God firmakultur kan være et konkurransefortrinn

Tidligere denne uken deltok vi på et arrangement i regi av NFF Vestfold. Tema var blant annet om det er likheter mellom en god kultur i et fotballag og i en bedrift. Det ble holdt innlegg av direktør for Norsk Toppfotball Siri Nordby og daglig leder i Jotron Merete Berdal. Begge var klare på at for å lykkes var et godt miljø ekstremt viktig. Som Merete Berdal sa: - Industrispionasje og kopiering finnes overalt. Men det er umulig å kopiere god firmakultur - den er alltid helt unik og kan være et stort konkurransefortrinn.