Kanskje er dette en naturlig konsekvens av at Skogstad har sitt opphav i Nordfjord, nærmere bestemt Innvik - et av verdens mest naturskjønne områder. I dag er det tredje generasjon Skogstad som styrer skuta, og kursen er fortsatt stø med tanke på verdisynet til tidligere generasjoner.

Bærekraft handler ikke om én enkelt løsning, men om å ta ansvar i alle ledd – fra idé og design, til produksjon, mennesker, transport og etterbruk.

- Mathilde Lidtun, bærekraftsansvarlig i Skogstad

Vi er så heldig at vi siden 2019 har hatt denne spennende bedriften som vår kunde (nettside og digital markedsføring), og nå har vi tatt en prat med Veronika Valdal og Mathilde Lidtun som er henholdsvis markedskoordinator og bærekraftansvarlig hos Skogstad. 

Egen bærekraftansvarlig 

- Å drive ansvarlig har vært viktig for Skogstad helt siden bedriften ble etablert for snart 90 år siden. Ved å ansette en egen dedikert bærekraftsansvarlig viser Skogstad enda tydeligere at de ønsker å sette dette arbeidet i system. Min jobb er blant annet å sikre at bedriften til enhver tid har tilstrekkelig informasjon og dokumentasjon om forholdene i leverandørkjeden, sier Mathilde.

- Jeg jobber med markedskommunikasjon, og sørger for at vi får frem vårt fokus på bærekraft på en åpen, ærlig og ydmyk måte, sier Veronika .

Skogstad er omfattet av Åpenhetsloven som setter krav til å overholde informasjonsplikten og plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger. I tillegg er bedriften medlem i flere organisasjoner som gir tilgang til ressurser og verktøy, samt bidrar til faglig påfyll på flere områder. Vi er medlem av blant annet Grønt Punkt, Etisk Handel Norge og Amfori, en global næringsorganisasjon for åpen og bærekraftig handel.  

Dame henger opp klær på klessnor

Gjenbruk og reparasjon

Bærekraft for oss handler også om å forlenge levetiden til produktene våre. Derfor har vi de siste årene styrket vårt arbeid med gjenbruk og reparasjon. I utvalgte butikker på Vestlandet kan du kjøpe brukte plagg tilknyttet Reuse konseptet.
Skogstads reparasjonsservice har eksistert i mange tiår, og det jobber vi nå aktivt med å kommunisere enda mer tydelig – fordi vi ønsker at det skal være enkelt å velge reparasjon fremfor å kjøpe nytt. Vi har vår egen systue i Innvik, og alle Skogstad-butikker har avtaler med lokale reparasjonspartnere. På denne måten ønsker vi å legge til rett for at kundene våre enkelt kan levere inn klær for reparasjon – uansett hvor de bor.

Vi ønsker ikke at bærekraft skal være noe vi bare "snakker om", det skal synes i måten vi opererer på. Reuse og reparasjon er eksempler på tiltak vi satser aktivt på.

- Mathilde Lidtun, bærekraftsansvarlig i Skogstad

Vi har også inngått samarbeid med Tise gjennom deres konsept Second Chance, hvor kunder kan kjøpe vareprøver på en egen Skogstad-side. Dette har blitt en populær løsning – og konseptet bidrar til å redusere klessvinn og løfter sirkularitet i bransjen. 

Med bærekraft som en del av merkevaren

Bærekraft er en gjennomgående del av det vi kommuniserer – både i møter med kundene våre, og gjennom alt av kanaler og merking. Vi jobber aktivt for å gjøre bærekraft konkret og tilgjengelig, og det skal være lett å ta gode valg hos oss. Produktene våre er tydelig merket med hvilke sertifiseringsordninger de er tilknyttet, og vi informerer jevnlig om hvordan kundene våre kan ta vare på klærne sine gjennom riktig vask og vedlikehold. Vi løfter også frem våre servicetilbud, som Reuse og reparasjon – tilbud som gjør det enklere å forlenge levetiden til plaggene.

På nettsiden vår viser vi åpenhet og transparens ved blant annet å ha en offentlig tilgjengelig leverandørliste. Man kan også lese de årlige redegjørelsene som omhandler aktsomhetsvurderinger og vårt kontinuerlige arbeid med leverandørkjeden. For oss er det å synliggjøre sertifiseringer og merkeordninger et kvalitetsstempel. 

I tillegg til kontorene våre i Norge, har Skogstad også et eget kontor i Kina. Der jobber det i dag syv dedikerte ansatte som sammen med produktavdelingen har ansvaret for å følge opp produksjonsfrister, gjennomføre kvalitetskontroller, samt sørge for at våre mange krav og retningslinjer blir fulgt opp i tett dialog med leverandørene. 

I 2025 tok Skogstad Plastløftet for andre år på rad. Dette er et løfte som deles ut av Grønt Punkt Norge hvor bedrifter forplikter seg til blant annet å kutte ned på bruken av plast. Målet vårt er å fortsette arbeidet med å øke bruk av resirkulert plast, unngå unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning. 
 

Ung mann og dame i regnklær foran fossefall


Tar vare på både mennesker og natur

Ansatte i Skogstad liker å ferdes ute i naturen i fritiden, og vi ønsker å inspirere til å være ute i all slags vær med gode klær. Samtidig følger det også et ansvar for å ivareta naturen best mulig. Vi ønsker å formidle dette på en god måte, både ved å inspirere alle til å ta vare på naturen, samtidig som vi formidler gleden ved å være ute.

Hos Skogstad handler det ikke bare om klær – vi ønsker å være en del av det som skjer ute i naturen, i lokalsamfunnet og i folks hverdag. Samarbeid ligger i kjernen av hvem vi er, og derfor jobber vi tett med både idéelle organisasjoner, lokale bedrifter og festivaler.

Et godt eksempel er vårt samarbeid med Sunnaasstiftelsen, hvor vi aktivt deltar på samlinger og camper. Gjennom dette engasjementet får vi oppleve hvor viktig bevegelsesglede, fellesskap og mestring er for mennesker med nedsatt funksjonsevne. 

For oss handler bærekraft like mye om å ta vare på menneskene rundt oss - ikke bare miljøet. Det er dette som driver oss videre. 

Naturen er for alle!

Bærekraft er ikke bare et mål for Skogstad, det er en integrert del av hvordan vi jobber – fra design og produksjon til kommunikasjon og service. Med dype røtter i norsk natur og et sterkt samfunnsansvar, jobber vi kontinuerlig for å gjøre produktene våre mer miljøvennlige. Vi ønsker å forlenge levetiden til klærne og sikre gode arbeidsforhold gjennom hele leverandørkjeden.

Vi er stolte av å kunne tilby funksjonelle klær til en fornuftig pris for hele familien, samtidig som vi inspirerer til et mer ansvarlig friluftsliv og uteglede for store og små, avslutter Veronika og Mathilde.

Takk for at dere delte inspirerende tanker med oss! Vi synes det er veldig spennende og givende å jobbe med markedsføring for en kunde som har en så tydelig profil.