“Hvorfor såpass ivrig på sponsing?” tenker kanskje noen nå, og akkurat det skal vi fortelle mer om i denne artikkelen.

Et samfunnsoppdrag og bra for bedriftskulturen

Det å være sponsor er for oss et verdivalg. Vi ønsker både å støtte opp om aktiviteter, foreninger og organisasjoner som våre egne ansatte er engasjert i, og vi er glad i idrett og ønsker å bidra inn her også. To ganger i året kan våre ansatte søke om støtte til noe de er engasjert i. Søknadene blir vurdert og det deles ut midler fra en pott - et øremerket beløp som fordeles på de ulike aktivitetene vi velger å støtte. Dette året har vi støttet både en hundeklubb som arrangerte NM i Agility, ponnyløp, hekkevogn til friidrettsgruppe, jubileumskonsert til magasinet ASFALT, speakerutstyr til fotballanlegg og russerevy. Selv om det ikke er store beløp, så er det alltid slik at “alle monner drar” og er til glede for dem som mottar disse midlene. Vi tror også at denne sponsingen er med på å styrke vår bedriftskultur, siden våre ansatte ser at arbeidsgiver engasjerer seg og er interessert i det de selv er opptatt av.

Når det gjelder idretten er det givende og gøy for ansatte som er glad i sport å vite at arbeidsgiver støtter på flere ulike måter. For SF Herrer har vi utviklet en app som et aktivt sponsormiljø bruker for å ha oversikt over blant annet arrangement, kamper og relevante nyheter. Vi har også en Led-reklame som går rundt banen som kanskje noen har sett når det spilles hjemmekamper i Sandefjord på Jotun Arena. For SF Kvinner har vi blant annet bidratt med ny nettside og en av våre ansatte sitter også i styret her. For Sandefjord Håndball er vi blant annet i prosess med å utvikle ny nettside til Fjordcup - en stor håndballcup som går av stabelen i Sandefjord hver sommer. 

Fire bilder av ulike idretter satt sammen til collage

Sponsing styrker egen merkevare

Dette er nok ikke det vi tenker mest på, men det er jo et faktum at det oppstår positive assosiasjoner til en bedrift dersom de sponser noe som er attraktivt og interessant. Der er vi heldige i 2024 som sponser klubber som har hatt stor sportslig suksess dette året. SF Kvinner har akkurat rykket opp en divisjon og SF Herrer beholder sin plass i Eliteserien neste år. Sandefjord Håndball er fortsatt midt i sin sesong, men det ser lovende ut for dem der de ligger øverst på tabellen i 1.divisjon.

Det å bidra til idrettsglede og mestring betyr mer for oss enn å bygge merkevare gjennom idretten, men vi tar selvsagt gjerne en Ole Brum og sier ja takk til begge deler.

Å etablere nye kontakter og jobbe med relasjonsbygging i sponsornettverket er også spennende og noe vi tror er nyttig. Det er noen verdier i idretten som kan videreføres til næringslivet, og det er fint å være i et nettverk som også støtter dette verdigrunnlaget.

En god investering

CoreTrek har nok blitt mer synlig med sin sponsing, men synlighet alene er ikke noe vi higer etter. Det må være synlighet som assosieres med noe positivt. Men vi tenker at vi nok når ut bredere nå enn før fordi CoreTrek er synlig som sponsor både nasjonalt og lokalt. For oss er det en investering i samfunn, kunder og ansatte som bygger både omdømme og relasjoner, i tillegg til å være et viktig bidrag for å fremme et sunnere og mer inkluderende lokalsamfunn.