I Norge blir Black Friday, som alltid er siste fredag i november, sett på som årets største og viktigste salgsdag. De siste årene har selve konseptet Black Friday utviklet seg til å gå over flere salgsdager, antagelig som en konsekvens av høy konkurranse om kundene denne ene dagen. Mange aktører opererer nå også med Black Week. 

Historien bak Black Friday

Konseptet Black Friday kom hit til Norge fra USA, og historisk sett var det denne dagen som skulle markere starten på julehandelen. 

Som nettbutikkeier eller digital markedsfører i 2024 er det umulig å ikke måtte forholde seg til Black Friday/Black Weekend/ Black Week. Salget kommer midt i en periode hvor folk handler gaver til familie og venner, og det har blitt slik at folk i stor grad venter på gode tilbud i denne perioden for å handle julegaver. Hvis du finner ut i oktober at du vil oppgradere TV´en, eller du kommer over noen nye vinglass du ønsker deg, så vil du nok som de aller fleste vente med å handle disse produktene til de kommer på tilbud i forbindelse med Black Friday.

Det er ikke så viktig hva du som butikkeier eller ansatt, vi som samarbeidspartner , eller andre mener om konseptet “Black Friday”. Sannheten er at kundene dine venter på gode tilbud, og de kommer til å handle for store summer disse dagene.
 

Har du en plan, eller trenger du hjelp til planlegging?

Siden det nå er under 80 dager igjen til Black Friday, er det på tide å tenke på hvordan din bedrift skal møte de utfordringene og mulighetene som kommer med denne perioden. Det er like mange måter å utføre Black Friday på som det finnes nettbutikker. 

Noen populære strategier de siste årene:
 

  • Prise ned hele nettbutikken med en fast prosent (eksempelvis minus 20% på hele butikken)

  • Kjøpe inn egne partier med varer til ekstra god pris for å kunne selge disse med høye rabatter og til gode priser under Black Week.

  • Bruke dagen til å kvitte deg med varer som har blitt liggende og samle støv på lageret i lang tid - er det ikke bedre å selge en vare til 70% enn å ha den liggende til Black Friday 2025…?

  • Ikke gjøre noen ting.

Det vi har sett de siste årene er at selv de som ikke gjør noe annerledes på Black Friday får mer trafikk og høyere konverteringsrate i nettbutikken sin enn det de gjør andre dager i året. Så hvorfor ikke legge til rette for at du får så mye som mulig ut av disse dagene?

Er du usikker på hvordan du skal komme i gang? Ta kontakt med din rådgiver, Lasse eller Sander - vi hjelper deg gjerne! 

Gratis webinar om Black Friday 11.september kl.09:00

Bli med på vårt gratis webinar om Black Friday og få våre beste tips til hva du bør tenke på om du vurderer å være del av Black Friday i år! CoreTrek har et sterkt team med rådgivere og digitale markedsførere som er klare til å hjelpe deg med å få maksimalt ut av denne kampanjen. Det er mange grep som kan gjøres i annonseringsoppsettet og på nettbutikken din for å maksimere resultatene dine. På dette webinaret vil du som har en nettbutikk få gode råd til din egen Black Friday kampanje.

Tid: Onsdag 11. september kl. 09.00 - 09.30
Sted: Online webinar, lenke fås etter påmelding
Pris: Gratis

Meld deg på webinar