Åpenhetsloven - Redegjørelse 2025
Innledning
Denne redegjørelsen om aktsomhetsvurderinger er utarbeidet av Coretrek AS i henhold til
Åpenhetsloven §5.
Selskapet og ansvarsforhold
Fakta om selskapet
Coretrek AS ble etablert i år 2000 og leverer IT-løsninger, IT-driftstjenester og digitale
markedsføringstjenester, hovedsakelig til norske virksomheter. Coretrek har 91 ansatte fordelt
på følgende lokasjoner:
- Sandefjord (hovedkontor): 43 ansatte
- Oslo: 18 ansatte
- Sandnes: 20 ansatte
- India: 6 ansatte
- Øvrige: 4 ansatte
Selskapet har følgende sertifiseringer:
- Miljøfyrtårn
- Great Place To Work
Ansvarsforhold
CoreTreks styre er overordnet ansvarlig for at selskapet etterlever kravene i Åpenhetsloven.
Styret har utnevnt en complianceansvarlig som har ansvaret for praktisk gjennomføring. Styret
vedtar selskapets retningslinjer, og vedtar selskapets årlige redegjørelse for hvordan
Åpenhetsloven etterleves. Arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er forankret i styret, og samtlige ansatte i selskapet har fått opplæring i selskapets rutiner og den enkeltes ansvar for å sikre at kravene etterleves.
Det er opprettet en intern varslingskanal som sikrer at innkommende varsler blir behandlet i
henhold til selskapets rutiner.
Grunnleggende holdninger og retningslinjer
Coretrek respekterer grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i sin
virksomhet, og forventer at selskapets leverandører og forretningspartnere gjør det samme.
Selskapet har etablert policy og rutiner for å ivareta menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold i virksomheten, og i selskapets leverandør-og verdikjede. Selskapet stiller krav
og forventninger til sine leverandører om ivaretakelse av menneskerettighetene. Disse er
formalisert i CoreTreks etiske retningslinjer (“Code of Conduct”) som er publisert på selskapets
nettsider (https://www.coretrek.no/om-oss/code-of-conduct) og er også bekjentgjort for alle
selskapets leverandører.
Arbeid med aktsomhetsvurderinger
Selskapet har etablerte rutiner for å følge opp og innhente informasjon fra leverandører og
forretningspartnere og for å vurdere menneskerettighetsrisiko ved inngåelse av avtaleforhold.
Minimum en gang i året gjennomfører selskapet en kartlegging og oppdaterer risikoen for
faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og
anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet, i leverandørkjeden og blant øvrige
forretningspartnere. I tillegg gjennomføres fortløpende vurderinger basert på dette grunnlaget.
Tiltak gjennomføres når det anses som nødvendig i henhold til selskapets retningslinjer eller
gjeldende regelverk.
Alle ansatte gjøres kjent med selskapets rutiner etter Åpenhetsloven. Dette skjer som en del av
selskapets onboardingssystem for nyansatte og ved jevnlige jevnlige oppdateringer via intranett
og informasjonsmøter.
Vurdering av risiko og behov for tiltak
I den vurdering som er gjort med rapporteringspunkt 15.5.2025 er det ikke avdekket risiko for
negative konsekvenser hos selskapets leverandører eller internt i selskapet.
Den overordnede risikoanalysen for 2025 konkluderer med at CoreTreks leverandører generelt
sett har en lav risikokategorisering. Konklusjonen har følgende begrunnelse:
- Markedsmessig risiko: Lav
- Bransjemessig risiko: Lav
- Leverandørkjede-risiko: Lav
Det er gjort vurderinger av selskapets leverandører, og det er gjennomført stikkprøveanalyser.
Stikkprøvene er gjennomført ved at et utvalg leverandører har besvart et spørreskjema.
Internt i selskapet gjennomføres det rutinemessig medarbeiderundersøkelser og
medarbeidersamtaler.
Tiltak
Det er som følge av de konkrete vurderinger som er gjennomført i siste halvår 2024 og i første
halvår av 2025, ikke vært behov for å gjennomføre tiltak.
Dette dokumentet er godkjent av styret i CoreTrek AS 11.06.2025. Signert PDF-fil kan lastes ned fra høyremenyen