Innledning 

Denne redegjørelsen om aktsomhetsvurderinger er utarbeidet av Coretrek AS i henhold til 
Åpenhetsloven §5. 

Selskapet og ansvarsforhold 

Fakta om selskapet 

Coretrek AS ble etablert i år 2000 og leverer IT-løsninger, IT-driftstjenester og digitale 
markedsføringstjenester, hovedsakelig til norske virksomheter. Coretrek har 91 ansatte fordelt 
på følgende lokasjoner: 

  • Sandefjord (hovedkontor): 43 ansatte  
  • Oslo: 18 ansatte 
  • Sandnes: 20 ansatte 
  • India: 6 ansatte 
  • Øvrige: 4 ansatte 

Selskapet har følgende sertifiseringer:  

  • Miljøfyrtårn 
  • Great Place To Work 

Ansvarsforhold 

CoreTreks styre er overordnet ansvarlig for at selskapet etterlever kravene i Åpenhetsloven. 
Styret har utnevnt en complianceansvarlig som har ansvaret for praktisk gjennomføring. Styret 
vedtar selskapets retningslinjer, og vedtar selskapets årlige redegjørelse for hvordan 
Åpenhetsloven etterleves.  Arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er forankret i styret, og samtlige ansatte i selskapet har fått opplæring i selskapets rutiner og den enkeltes ansvar for å sikre at kravene etterleves.  

Det er opprettet en intern varslingskanal som sikrer at innkommende varsler blir behandlet i 
henhold til selskapets rutiner.

Grunnleggende holdninger og retningslinjer       

Coretrek respekterer grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i sin 
virksomhet, og forventer at selskapets leverandører og forretningspartnere gjør det samme. 
Selskapet har etablert policy og rutiner for å ivareta menneskerettigheter og anstendige 
arbeidsforhold i virksomheten, og i selskapets leverandør-og verdikjede. Selskapet stiller krav 
og forventninger til sine leverandører om ivaretakelse av menneskerettighetene. Disse er 
formalisert i CoreTreks etiske retningslinjer (“Code of Conduct”) som er publisert på selskapets 
nettsider (https://www.coretrek.no/om-oss/code-of-conduct) og er også bekjentgjort for alle 
selskapets leverandører.   

Arbeid med aktsomhetsvurderinger 

Selskapet har etablerte rutiner for å følge opp og innhente informasjon fra leverandører og 
forretningspartnere og for å vurdere menneskerettighetsrisiko ved inngåelse av avtaleforhold. 
Minimum en gang i året gjennomfører selskapet en kartlegging og oppdaterer risikoen for 
faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og 
anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet, i leverandørkjeden og blant øvrige 
forretningspartnere. I tillegg gjennomføres fortløpende vurderinger basert på dette grunnlaget. 
Tiltak gjennomføres når det anses som nødvendig i henhold til selskapets retningslinjer eller 
gjeldende regelverk. 
Alle ansatte gjøres kjent med selskapets rutiner etter Åpenhetsloven. Dette skjer som en del av 
selskapets onboardingssystem for nyansatte og ved jevnlige jevnlige oppdateringer via intranett 
og informasjonsmøter.   

Vurdering av risiko og behov for tiltak 

I den vurdering som er gjort med rapporteringspunkt 15.5.2025 er det ikke avdekket risiko for 
negative konsekvenser hos selskapets leverandører eller internt i selskapet.  
Den overordnede risikoanalysen for 2025 konkluderer med at CoreTreks leverandører generelt 
sett har en lav risikokategorisering. Konklusjonen har følgende begrunnelse: 

  • Markedsmessig risiko: Lav 
  • Bransjemessig risiko: Lav 
  • Leverandørkjede-risiko: Lav 

Det er gjort vurderinger av selskapets leverandører, og det er gjennomført stikkprøveanalyser. 
Stikkprøvene er gjennomført ved at et utvalg leverandører har besvart et spørreskjema.  
Internt i selskapet gjennomføres det rutinemessig medarbeiderundersøkelser og 
medarbeidersamtaler.

Tiltak   

Det er som følge av de konkrete vurderinger som er gjennomført i siste halvår 2024 og i første 
halvår av 2025, ikke vært behov for å gjennomføre tiltak.  

Dette dokumentet er godkjent av styret i CoreTrek AS 11.06.2025. Signert PDF-fil kan lastes ned fra høyremenyen