Er du en av de som har forsøkt seg i Google AdWords, i håp om å føre ekstra trafikk inn på nettsiden din, for å øke både salg og synlighet. Du har kanskje fått noen klikk, men ikke merket særlig økning i kjøp og henvendelser. Her er 5 tips til hvordan du kan styrke kampanjene dine, og få større avkastning på dine annonser i Google AdWords.

1. Strukturer kontoen din riktig

En enkel måte å gjøre AdWords-annonseringen din mer profitabel, er å strukturere kontoen din riktig. Nøkkelordet er relevans. Søkeord, annonser og annonsegrupper i hver kampanje bør være tett knyttet til hverandre. Dette vil Google belønne ved å senke annonseringskostnadene dine.

I tillegg er det smart å strukturere kontoen slik at den matcher hjemmesiden din. Om du har flere undersider med ulike produkter og tjenester, bør du bruke dette som utgangspunkt når du setter opp kampanjer og annonsegrupper i AdWords.

La oss si at du driver et selskap som tilbyr flere ulike typer tjenester, som CoreTrek. Da er det naturlig å dele kontoen inn i flere kampanjer, som er det øverste nivået i AdWords-strukturen. Eksempelvis én kampanje for frokostseminar og én for markedsføring:

adwordskampanjer

I hver kampanje oppretter du deretter én eller flere annonsegrupper. Disse gruppene representerer ulike produkter eller tjenester, som faller under samme type produkt eller tjeneste som kampanjen tilsier. I kampanjen for markedsføring opprettes derfor annonsegrupper for tjenestene Google AdWords, Rådgivning, SEO og Sosiale medier

Videre opprettes selve annonsene inne i de ulike annonsegruppene, f.eks. annonsegruppen vår for Google AdWords:

annonser

I tillegg legges søkeord til på annonsegruppenivå, slik at de trigger de relevante annonsene:

sokeord

(Ikke fullstendig søkeordsliste)

På denne måten får du en rød tråd av relevans, hele veien fra kampanjenivå ned til annonser og søkeord.

2. Legg til annonseutvidelser

Annonseutvidelser er en funksjon i Google AdWords som lar deg legge til ekstra informasjon i annonsene dine. Slik kan du gi folk flere grunner til å klikke på nettopp din annonse, og øke både klikkfrekvens og kvalitetspoeng. Utvidelser kan legges til på konto-, kampanje-, eller annonsegruppenivå, avhengig av hvilke annonser du ønsker at de skal knyttes til.

annonseutvidelser

I annonsen under, for Sunnmøre Caravan, vises flere utvidelser. Utvidelser for nettstedskoblinger er de blå lenkene nederst, som går til ulike undersider på bedriftens nettsted, her Bobiler og Caravaner. Telefonnummeret er en innlagt anropsutvidelse. Informasjonen under selve annonseteksten, “Autorisert verksted”, “Service før leveranse”, “Assortert tilbehørsbutikk”, og “Mange år i bransjen”, er infoutvidelser. Dette er korte tekster (maks 25 tegn), som lar deg fremheve unike aspekter og tilbud ved din bedrift.

adwordsannonse

En annen nyttig utvidelse er utvidelser med nettstedsinfo, hvor du kan legge inn ulike typer tekstutdrag:

tekstutdrag

F.eks. kan et reisebyrå legge inn flere destinasjoner i annonsene sine, en trafikkskole kan legge inn ulike typer kurs, og en bilforhandler kan legge inn de ulike modellene de fører, som Techno Classic AS i denne annonsen:

adwordsannonse med utvidelser

Hvorvidt annonseutvidelsene dine faktisk blir vist med annonsen din, er avhengig av faktorer som annonserangering (bl.a. budet ditt, kvaliteten på annonsen og landingssiden, forventet effekt), annonsens plassering (høyt plasserte annonser får prioritert plass til utvidelser), og hvilke andre utvidelser du har slått på. En fin bonus med å få vist utvidelsene dine, er at annonsene blir større, mer iøynefallende, og spiser plassen til dine konkurrenter.

3. Vær bevisst på kvalitetspoeng

I Google AdWords betaler du kun per klikk. Hvor mye du byr på søkeordene du legger inn er med på å bestemme hvor høyt annonsene dine rangeres i Google-søket. Men husk: også kvaliteten og relevansen på annonsene, søkeordene og landingssidene dine er avgjørende for hvor høyt du rangeres i Googlesøket. Denne kvaliteten måler Google i kvalitetspoeng.

Flere kvalitetspoeng gjør at du får mer for pengene: Om du har 10/10 kvalitetspoeng på et søkeord, og byr 9 kroner på dette søkeordet, vil annonsen din kunne rangeres høyere enn for en konkurrent som byr 15 kroner, men som har lavere kvalitetspoeng. 

Kvalitetspoeng bestemmes av tre faktorer:

1) Annonsenes relevans. Google ville ikke vært en tjeneste verdt å bruke, dersom en annonse for cruiseferie dukket opp øverst i et søk på “kjøpe fotballsko”, bare fordi et cruiseselskap har spyttet inn store penger på irrelevante søkeord. Derfor blir man belønnet av Google når man gir brukere annonser som matcher med det de har søkt på.

La oss si at du søker etter “sushi levering på jobben”:

google search

Hvilke av disse er mest relevante for søket? Sushigodbit skryter av “kvalitet i fokus”, og “en uforglemmelig matopplevelse”. Men kan de levere sushi til meg på jobb? Grand Taj er (a) en indisk restaurant og (b) sier ingenting om levering. Roomservice.no derimot, er tydelige på at de har sushi og leverer til kontoret. En så relevant annonse vil trolig få høy klikkrate og bidra til å gi Roomservice.no flere kvalitetspoeng.


2) Forventet klikkrate. Klikkrate, eller CTR (click-through rate), er antall klikk annonsen får, delt på antall visninger (hvor mange ganger noen ser annonsen). Siden mer relevante annonser vanligvis vil ha en høyere klikkrate, bruker Google AdWords klikkraten som en automatisert beregning av annonsers relevans.

3) Opplevelse av landingssiden: Å lage en annonse som samsvarer godt med søkeordene, er første trinn, slik Roomservice.no har klart i vårt eksempelsøk. Men hvor ender man opp når man trykker på annonsen?

kvalitetspoeng

Jo, på en enkel side hvor man kan velge en sushirestaurant, og gå videre til bestilling med valg av retter og skjema for leveringsadresse. Akkurat det man gjerne ser etter, når man søker etter “sushi levering på jobben”.

Men om man trykker på Sushigodbit sin annonse? Jo, man kommer til riktignok til en enkel sushimeny med bilder, men etter å ha trykket på “Kjøp”, finner man at eneste såkalte “fraktmetode” er “Hente selv i butikken”. Mange søkere vil da klikke seg tilbake til Google-søket, når de ikke finner det de er ute etter.

adwords quality score

Google registrerer dette, og Sushigodbit sine kvalitetspoeng på søkefraser som inkluderer “levering” vil sannsynligvis være lavere enn Roomservice.no sin. Isåfall vil de måtte betale mer per klikk på sine annonser. Og Grand Taj vil sannsynligvis betale enda mer, grunnet både lav klikkrate pga. den lite relevante annonsen, og mangelen på sushi på landingssiden.

4. Negative søkeord

Å legge til negative søkeord er et must når du setter opp dine AdWords-kampanjer. Negative søkeord er, som navnet tilsier, søkeord som dine annonser ikke blir synlige for. Du ønsker kun å være synlig for relevante søkeord og fraser, men vil ofte finne at noen av søkeordene dine er forbundet med noe totalt irrelevant. 

Fra eksemplene over, kan det tenkes at Sushigodbit burde ha “levering” som et negativt søkeord, mens Grand Taj burde ha “sushi” som negativt søkeord. Med mindre de er trygge på at de kan overbevise meg om å hente selv, eller velge indisk istedenfor. Ikke trolig. 

En nyttig fremgangsmåte for å finne søkeord som bør gjøres til negative søkeord, er å (1) velge en egendefinert periode på tre måneder eller mer, (2) gå inn på fanen Søkeord og (3) velge Søketermer. Her får du en oversikt over hva folk faktisk har søkt på, når de har blitt vist dine annonser. Gå gjennom denne listen, og plukk ut de irrelevante søkeordene som du ikke ønsker å være synlig på, som gratis hvis du ikke gir noe bort, eller brukt og finn.no hvis du ikke selger noe brukt, og legg dem til som negative søkeord.

Et godt eksempel er Berg Sport AS, som selger pokaler, diplomer o.l. De ønsker ikke å være synlige på søk etter Diplom Is eller Eurojackpot.

negative sokeord

Et tips: Bruk også Google Analytics, i tillegg til Google AdWords. Her kan du måle kvaliteten på trafikken du har kjøpt i AdWords. Det kan hende du får deg en overraskelse. Du kan blant annet se hvilke sider som blir besøkt mest, hvor lenge folk sitter på nettsidene dine, og hvor de entrer nettsidene dine fra. Denne innsikten kan hjelpe deg med å identifisere forbedringsområder og peke markedsføringen din i riktig retning når det kommer til målgrupper, brukeranskaffelse og atferd på nettsidene dine.

5. Sett opp konverteringssporing

Å få klikk på annonsene dine er vel og bra, men det er ikke alfa omega. Du tjener ikke penger på klikk. Du ønsker gode klikk, som fører til konverteringer: kjøp av produkter, registrering for nyhetsbrev, nedlastning av app, oppringing, innsending av skjema.

Ved å konfigurere konverteringssporing kan du blant annet se hvilke kampanjer, annonsegrupper, annonser og søkeord som fører til flest verdifulle kundeaktiviteter. Dette gir deg et godt grunnlag for å bestemme hvor du bør prioritere å bruke penger.

For å sette opp konverteringssporing trenger du å legge til en tag, eller en kodebit, på nettstedet ditt. Deretter, når noen klikker på annonsen din, vil det plasseres en midlertidig informasjonskapsel på den potensielle kundens PC eller mobil. Når vedkommende utfører handlingen du har definert, som å sende inn et kontaktskjema, vil informasjonskapselen gjenkjennes i Googles system, og en konvertering vil bli registrert. 

Slik får du oversikt i AdWords, over hvilke søkeord som har ført til konverteringer:

konverteringer i adwords

Og slik får du oversikt i Google Analytics, over hvilke annonsegrupper som har konvertert best:

konverteringer analytics

Om disse fem tipsene var ny informasjon for deg, vil de trolig kunne hjelpe deg med å få mer ut av markedsbudsjettet ditt i Google AdWords. Kontoen din vil bli oversiktlig og pragmatisk, annonsene dine vil bli mer innbringende, annonser, søkeord og landingssider vil bli mer relevante, og du vil lære mer om besøkende brukere og hva som fungerer.