Facebook er også den mest effektive kanalen, takket være:

  1. all den personlige brukerdataen som samles inn og
  2. muligheten til å bruke disse dataene når du annonserer på Facebook

Ingen annonseringsplattformer tilbyr bedre muligheter for segmentering enn Facebook, og disse anbefaler vi å utnytte. Å inkludere minst tre lag med segmentering vil styrke resultatene dine, da annonsen kun vil vises for de som oppfyller kravene du setter. Med god segmentering vil du nå ut til de som er mest tilbøyelige til å kjøpe det du selger.

Så hvilke segmenteringsmuligheter har du?

Mange. Utrolig mange.

  • Si at du selger babyklær. Da kan du segmentere annonsen din, slik at den kun vises for ferske foreldre.
  • Si at du driver en gavebutikk. Da kan du målrette annonsene dine mot venner av folk som snart har bursdag.
  • Om du driver en restaurant kan du målrette annonsen mot de i forhold som snart har jubileum.
  • Om du tilbyr programvare eller apps, kan du segmentere mot de som bruker kvalifiserte operativsystem eller smarttelefoner.
  • Om du selger gadgets e.l. ny teknologi, kan du sikte deg inn mot early adopters, de som tidligst tar slik teknologi i bruk.
  • Om du driver B2B, kan du målrette mot eiere av bedrifter, og lignende beslutningstakere.
  • Om du selger artikler til hjemmet, kan du segmentere annonsen mot nære venner av folk som har blitt forlovet og skal ha bryllup.
  • Så detaljert kan man gå til verks, for å nå akkurat dem man ønsker å nå.

Geografi

Bestem hvor du ønsker å nå folk ved å segmentere etter land, fylke eller by. Du kan sikte deg helt ned til en minsteradius på 1,6km. Da treffer du brukerne du vet du kan levere til, på steder hvor du vet at det er et marked for dine produkter eller tjenester. Det er bortkastede penger for en fotpleier i Trondheim å annonsere til Osloborgere. Om du derimot driver en ikke-fysisk virksomhet, som f.eks. en nettbutikk, kan du segmentere mot hele landet. Du kan også ekskludere områder. Om du f.eks. selger flaggstenger kan du velge Oslo, men ekskludere sentrum, hvor færre har plass til å sette opp flaggstang.

Demografi

Bestem alder (13-65+), kjønn og språk. Du ønsker kanskje at så mange som mulig skal se annonsen din, og tenker at alle kan være interessert i det du tilbyr. Det stemmer sannsynligvis ikke. Nesten alle produkter og tjenester er mer populære blant noen kjønn og aldersgrupper enn andre. Samle de dataene du kan, og bruk din ekspertise om eget marked når du segmenterer annonsene dine etter demografi.

Tid

Velg hvor lenge annonsen skal gå (f.eks. 1 mnd). Du kan også velge hvilke dager i uken, eller hvilke timer av dagen annonsen skal synes. Om butikken din har stengt i helgene, bør det vurderes å ikke annonsere i helgene.

Plassering

Velg om annonsen skal vises på både desktop og mobil, hvor på Facebook den skal vises, og om den skal vises på Instagram i tillegg.

Detaljert målretting

Det er her Facebook har sitt største konkurransefortrinn. Som brukere legger vi igjen mengder av data når vi bruker Facebook. Enten vi liker det eller ikke, så kjenner Facebook oss.

Detaljert demografi

Segmenter etter sivilstatus, utdanning og yrker. Velg f.eks. de som nettopp har blitt forlovet, om du tilbyr bryllupsreiser. Velg f.eks. de med en grad eller jobb innen grafisk design om du tilbyr et bilderedigeringsprogram.

Interesser og adferd

Hvilke interesser Facebook antar at vi har, med god presisjon, baseres på vår aktivitet på Facebook, samt andre nettsider og apper som bruker Facebooks teknologi.

Om du selger en ny Nike fotballsko-modell, kan du segmentere mot de som er interesserte i både fotball og Nike Football. Mange populære Facebook-sider, som Nike Football, er blitt omgjort til interesser. Om du selger en app for lastebilsjåfører, kan du segmentere mot interessene Scania Trucks og MAN Trucks, og treffe de som liker disse sidene.

Om du driver en bokhandel og ønsker å annonsere for J.K. Rowlings «Hogwarts: An Incomplete and Unreliable Guide», kan du velge Harry Potter som interesse. Her er det viktig å forstå hvem og hva din målgruppe er interessert i, og som ingen andre vil være interessert i. Hvis du selger ski er det ikke tilstrekkelig å segmentere mot fans av Petter Northug, da mange av de som har Petter Northug som interesse ikke nødvendigvis går på ski selv.

Et annet tips er å velge en konkurrent som interesse. Om du f.eks. skal annonsere for din egen interiørbutikk, velg interessen Kid Interiør, Vakre Hjem o.l.

Nøkkelen er å ha så god kjennskap til din ideelle kunde som mulig, slik at annonsen din blir vist til brukere med stort potensiale til å bli nye kunder. Bruk derfor disse segmenteringsmulighetene for det de er verdt!

Remarketing

En annen veldig nyttig metode for å nå ut til de som er mest tilbøyelige til å handle hos deg, er å benytte remarketing. Det vil si å annonsere mot de som allerede har vist interesse for din bedrift. Opprett en tilpasset målgruppe, og velg mellom de som allerede har vært kunder hos deg, de som har besøkt nettstedet ditt, de som har brukt appen din, de som har interagert med deg offline, f.eks vært i butikken din eller ringt deg, eller velg de som har interagert med ditt innhold på Facebook eller Instagram.

Et godt eksempel er å velge de som har besøkt nettsiden din i løpet av de siste 30 dagene, og brukt mye tid der uten å handle. Da når du de som etter alle solemerker har vært nære ved å handle hos deg, og som har større potensiale til å bli en kunde enn andre.

Lookalike

Om du ønsker å utvide antallet folk du når med annonsen din, men fremdeles nå de som er sannsynlige til å være interesserte, kan du opprette et lookalike-publikum. Dette publikummet skapes med utgangspunkt i data fra allerede beviselig interesserte folk. Ved å identifisere felles kvaliteter blant de allerede interesserte (f.eks demografi og interesser), finner Facebook automatisk folk som ligner på disse. Du velger selv størrelsen på lookalike-publikummet du oppretter, men husk at jo større det blir, jo mindre like blir lookalike-publikummet det originale publikummet.