Så hva kan du gjøre for å få et forsprang på dine konkurrenter?

Google Shopping byr på noen av de beste mulighetene for nettbutikker som ønsker å generere økt trafikk og skaffe seg et fortrinn i salgskrigen. Hver dag blir det gjort 50 millioner nettsøk av tre millioner nordmenn, og over 90% av disse søker i Google (statcounter). Google er derfor det perfekte utstillingsvindu for dine produkter.

Google Shopping-annonser er bildeannonser som dukker opp øverst på resultatsiden når en bruker søker etter et produkt i Google. Og de fungerer bedre enn noensinne;
i 2017 gikk Shopping-annonser forbi tekstannonser som den ledende plattformen for nettforhandlere, med 52% av alle klikk på annonser (Search Engine Land).

skjermbilde fra google

For søk som ikke inkluderer varemerker, f.eks bare “løpesko med demping”, står Google Shopping for hele 75% av klikk-andelen. Dette skyldes blant annet at Shopping-annonser på mobile enheter fikk topp prioritet av Google i 2016, og nå står for ca. ⅓ av inntekter via Google Shopping (RetailDIVE).

Google Shopping stod i 2016 for 16.6% av alle totale salg i nettbutikker, etter en årlig økning på hele 78%. Trenden er tydelig. Har din nettbutikk råd til å ignorere denne muligheten?

Hvorfor er dette så genialt?

  • Du kan markedsføre hele eller deler av sortimentet fra din nettbutikk, men du betaler kun når noen klikker på annonsen din.
  • Bildeannonser fanger blikket i høyere grad enn tekstannonser. Dette gir høy klikkfrekvens.
  • En potensiell kunde som trykker på en Google Shopping-annonse har allerede sett pris og bilde. Dette øker sjansen for kjøp, og gir lavere kost-per-klikk.

Hvordan fungerer Google Shopping?

Google Shopping opererer via Google Merchant Center, et verktøy som brukes til å laste opp butikk- og produktinformasjonen din for å gjøre den tilgjengelig på Google Shopping og andre Google-tjenester.

Data-attributtene, dvs. all informasjonen om dine varer, blir automatisk omgjort til annonseformat. Disse annonsene kan så tilpasses for klikk-vennlighet, før de implementeres i en Shopping-kampanje. Kampanjen må man deretter jobbe kontinuerlig med for å optimalisere effekten. Google Shopping er ikke noe man bare kan sette opp og så glemme.

Google AdWords er plattformen hvor magien i Shopping-kampanjer skjer. Det er her man setter opp budsjettet, styrer bud, får detaljert innsikt, og maksimerer kampanjens prestasjoner. Her finnes en rekke effektive verktøy for rapportering og resultatmåling som lar deg ta informerte beslutninger om annonsestrategier, og nyttige funksjoner som lar deg iverksette disse strategiene.

En annen fordel ved Google Shopping er hvor enkelt det er å organisere hele varelageret i produktgrupper, for eksempel etter varemerke og produktkategori. Dette muliggjør en smartere overvåking og detaljstyring av kampanjen, og lar deg effektivt styre kampanjens ROI (Return of Investment) med kirurgisk presisjon.

Vi i CoreTrek mener at Google Shopping er et must-have for de fleste nettbutikker. Vi tar gjerne en prat med deg om å utnytte din bedrifts fulle potensial.