Visste du at Snapchat har blitt det nest mest populære sosiale mediet i Norge, etter Facebook, med 2 millioner daglig aktive brukere? Over halvparten av befolkningen har egen Snapchat-bruker.

  • 90% av de mellom 13 og 24 år bruker Snapchat
  • Norske Snapchattere utgjør 5% av hele Europa
  • Snapchat er mest populært blant kvinner, som utgjør 55% av norske brukere
  • Vi bruker 30 minutter på Snapchat hver dag
  • Vi har 18 økter på Snapchat hver dag
  • 60% av Snapchattere skaper innhold hver dag
     

Snapchat er også populært blant eldre i Norge. Over 1 million brukere er over 40. Én av fem over 60 bruker appen.

Mange Snapchattere når du kun på Snapchat

Grafen under viser at norske Snapchattere er en unik målgruppe. Mange av dem benytter ikke andre sosiale medier, og kan derfor kun nås på Snapchat.

Graf som viser utviklingen hos snapchat sammenlignet med andre sosiale medier

Snapchat-annonsering representerer derfor en gyllen mulighet til å utvide egen reach, utover kanalene man allerede annonserer i.

Hvordan brukes Snapchat?

Facebook har desidert flest brukere. Bruken, dvs. statusoppdateringer og bilder, sentreres gjerne rundt spesielle hendelser i livet. Man viser frem at noe spesielt har skjedd. Til forskjell blir Instagram i stor grad brukt til å vise oss selv og våre liv fra best mulig side, med fokus på estetikk. Snapchat, derimot, er langt mer hverdagslig. Terskelen er lav for å sende en snap, kontra det å poste på Facebook og Instagram. Og vi presenterer gjerne den “usminkede” versjonen av oss selv og våre liv. Bruken er mindre høytidelig, og svært hyppig. Vi leker oss med filtre og linser, og moro er et nøkkelord – Disse filtrene og linsene er blant mulighetene for annonsering i appen.

Hvordan treffe med annonser?

Én av mulighetene er å opprette Snapchat-filtre. Disse kan målrettes nasjonalt, geografisk eller etter publikum.

skjermbilder fra Snapchat

Ovenfor er eksempler på annonse-filtre som brukere kan benytte i Snapchat.

Ett filter er målrettet nasjonalt, fra Trygg Trafikk og Sparebank1, i anledning Den Store Refleksdagen.

Et annet er målrettet geografisk mot London Maraton, fra eiendomsmegler Knight Frank. Det siste er målrettet mot studenter i eksamensperioden, fra Red Bull. Dette er attraktive og relevante filtre, og terskelen er lav for å benytte disse filtrene når man skal sende en hverdagslig snap. På denne måten blir Snapchatterne videreformidlere av varemerket.

En annen mulighet er Snapchat-linser.

skjermbilder fra Snapchat

Her inviteres Snapchattere til å leke seg med din merkevare, enten ved å ikle seg merkevaren i selfiemodus eller ved å se merkevaren i sine omgivelser.

Eksemplene over er fra Axe, som får deg ut av “friendzonen”, Skittles, hvor det regner Skittles, og BMW, hvor en animert 3D-bil kan plasseres i snappen. Jo morsommere og jo mer attraktive linsene er, jo større sjanse for at Snapchatterne velger nettopp din merkevare til å leke seg med og dele videre.

En tredje mulighet er Snapcode-aktivering. Her får Snapchatterne tilgang til innholdet ved å scanne QR-koder via appen.

skjermbilder fra Snapchat

Et godt eksempel er McDonald’s-kampanjen over. Her ble kunder invitert til å scanne QR-koder på posene sine. Slik fikk de tilgang til et lekent spill hvor man skulle fange opp dalende fries ved å bevege telefonen. En enkel og morsom løsning, som spres videre i Snapchat og gir god branding. Snapcode-aktiveringer kan plasseres på pakninger, utendørs, på TV, på print og digitalt.

Den siste muligheten er Snap Ads. Her får man vist annonser som dukker opp etter My Stories.

Disse annonsene dekker hele skjermen, vises vertikalt, og varer opptil 10 sekunder. Her er det avgjørende å fokusere på én beskjed, og gjerne få budskapet frem kjapt. Annonsen bør gjenspeile målet med kampanjen, og utnytte både lyd og bilde. To av tre annonser blir spilt av med lyd. Her kan det legges inn en call-to-action om å sveipe opp, for å bli ført til en landingsside, spille av en lengre video, installere en app, eller få tilgang til et filter.

Hvordan komme i gang?

Snapchat-annonsene kan man lage i Snap Publisher. Her ligger det ferdige maler, formater og brukervennlige redigeringsverktøy. Annonseringen publiserer man så gjennom Snap Ad Manager.

  1. Opprett konto på business.snapchat.com (husk å skrive “MVA” etter org.nr.)
  2. Sett målretting
  3. Legg inn annonse
  4. Få data i real time

Målretting

Snapchat-annonser kan målrettes mot målgrupper du selv definerer. Man kan velge operativsystem og enhet, alder og kjønn, lokasjon, kontekst og mobiloperatør. I tillegg kan man laste opp data man allerede har på kunder som sannsynligvis er interesserte. Denne gruppen kan så utvides til å inkludere brukere som ligner på disse. Ved Snapchat-annonsering er det ekstra viktig å gjøre en god jobb med målrettingen, da de sitter på langt mindre brukerdata enn plattformer som Facebook og Google. Bruk det du har av egen data, og tenk nøye gjennom hvem som er målgruppen din.

Oppsummering

Snapchat er uhyre populært i Norge, spesielt blant unge, men også blant eldre. Mange bruker kun Snapchat, og ikke andre sosiale medier. Appen brukes mange ganger daglig, og bruken er hverdagslig, uhøytidelig og leken. Dette preger også filtrene, linsene, snapcode-aktiveringene og annonsene. Kreative løsninger som inviterer til engasjement og deling er nøkkel.