Hva er webanalyse?

Et godt webanalyseverktøy samler store mengder data om de besøkendes atferd på nettsidene, hvor de kom fra og eventuelle problemer med nettsidene. Disse dataene kan brukes til å optimalisere innhold, design, markedsføring og konverteringer.

For mange er webanalyse synonymt med Google Analytics. Google Analytics er da også verdens mest brukte webanalyseverktøy. Blant de store fordelene med Google Analytics, er dens kobling til Googles andre tjenester som Google-annonsering, Google Search Console, Looker Studio (Datastudio) m.fl. Dette gjør det lett å samle data fra ulike kilder, analysere dataene og få innsikten som skal til for å gjennomføre forbedringer på nettsidene eller i markedsføringen.

Som følge av en del støy rundt hvorvidt bruken av Google Analytics medfører brudd på GDPR, er det flere som vurderer å bytte til andre løsninger. For disse er Matomo et godt alternativ. Matomo gir en del av den samme funksjonaliteten som du finner i Google Analytics samtidig som du kan få 100% eierskap til dataene på server i Norge. Der Google Analytics er et gratisverktøy, kommer Matomo med en månedlig kostnad.

Les mer på våre sider om Google Analytics og Matomo.