Annonser i sosiale medier ser ofte ut som vanlige poster, men de er merket med ”sponset” eller ”fremmet” avhengig av hvilke sosiale medier du befinner deg i. Du befinner deg nå i kanaler hvor den som ser annonsen din er for å bli underholdt, bli inspirert eller for å få informasjon. Det er viktig å tenke på i utarbeidelse av annonsen - den må passe kanalen den presenteres i! 
Et godt og relevant innhold presentert riktig gir økt tilbøyelighet for å klikke på annonsen for mer informasjon. 


Annonsere på Facebook og Instagram

Annonsering på Facebook og Instagram kan være svært effektivt - spesielt om bedriften retter seg mot forbrukermarkedet. Instagram eies av Facebook, og annonsering i plattformene gjøres gjennom Facebook Business Manager. Begge mediene har svært gode muligheter for målretting, samtidig som de har mange ulike annonseringsmuligheter med tanke på plasseringer. Nesten 3,5 millioner nordmenn har en Facebook-profil og mer enn 80 % er innom Facebook hver dag. Instagram har nærmere 2,4 millioner norske profiler med en liten overvekt av kvinner - noe du også må ta med i betraktning. 


LinkedIn for bedrifter

LinkedIn er ofte mer effektiv for B2B-markedet om du selger produkter og tjenester til andre bedrifter, også fordi mange beslutningstakere bruker LinkedIn aktivt. 29% av Norges befolkning har en LinkedIn-profil hvorav 58% er menn. Færre brukere betyr at annonsene tåler å gå lenger uten at det oppleves som spam. For LinkedIn som er en mer “corperate” kanal, må også ha annonser med det uttrykket for å få oppmerksomhet.


SnapChat i rask vekst 

SnapChat er en av de raskest voksende kanalene i dag. Det er en kanal hvor det deles bilder og filmer med de nærmeste vennene - en typisk kanal for “nå koser vi oss!”. 2,6 millioner nordmenn har fått egen SnapChat-profil og stadig flere bedrifter gjør det samme. Det er ikke nødvendig med bedriftsprofil for å annonsere i kanalen, og som i de kanalene vi har presentert ovenfor, er det gode segmenteringsmuligheter for å treffe målgruppen med et morsomt, nyttig eller relevant budskap - tilpasset kanalen og moduset brukeren er i når de bruker SnapChat.
 


Generelt om å annonsere i sosiale medier 

Sosiale medier blir stadig viktigere i markedsstrategien til bedrifter. Nøkkelen til å lykkes på sosiale medier er å skape engasjement rundt egen bedrift, produkter og tjenester. I sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Instagram konkurrerer virksomheter om oppmerksomheten til sine følgere og jobber hver dag med å utvide sine nettverk. De som lykkes i å kombinere egne nettsider med en eller flere sosiale markedskanaler, er godt i gang. 


Vi skyter ikke med hagle

Nesten alle produkter og tjenester er mer populære blant noen aldersgrupper eller blant noen med en tydelig interesse enn andre. Når vi i tillegg kan sikte annonsene mot potensielle kunders yrker, hobby, adferd og bosted, vil vi kunne nå en gruppe som er meget relevant for en bedrifts produkter og tjenester.