For at et nettsted skal være synlig i søkemotorene må sidene være godt optimalisert. For å oppnå gode resultater kreves både teknisk kvalitet og at innhold er utformet på riktig måte.

SEO - Søkemotoroptimalisering er jobben man gjør for å få bli mest mulig synlig i søkemotorene i det organiske søket, det vil si treff som ikke er annonser.

SEM - Search Engine Marketing er betalt synlighet i form av digital annonsering.

I bildet under vises forskjellen på SEO og SEM i et Googlesøk. Annonsene kommer øverst og er merket med "Annonse", her også markert med rosa felt. Det grønne feltet viser de organiske treffene:

Skjermbilde som viser SEM og SEO

Vi holder kurs i disse temaene for dere som ønsker større forståelse av hva som menes med organisk og betalt synlighet og for dere som ønsker å gjøre denne jobben selv. Se vår kursoversikt.

Søkemotoroptimalisering i publiseringsverktøyet

Alle publiseringsverktøy vi jobber med har gode funksjoner som bidrar til god søkemotoroptimalisering. Systemene leverer en godkjent HTML-kode og filer som sitemaps.xml og robots.txt. Disse oppdateres automatisk. 

I tillegg finens det i vår egen CMS en rekke støttefunksjoner som hjelper webredaktøren med å skape søkemotorvennlig innhold på nettstedet. Det finnes blant annet funksjoner for å skrive søkemotorvennlig URL på artikler og prioritering av sider i sitemaps. For alle artikler kan CorePublish hjelpe til ved å foreslå, sette inn eller analysere nøkkelord. Vi holder spesifikke CorePublish-kurs, der vi fokuserer på søkemotoroptimalisering. Se vår kursoversikt.