– Vi fortsetter å vokse videre, og nå utvides både produkt- og kundeporteføljen vår ytterligere, forteller Kristian Susnic, administrerende direktør i CoreTrek. 

Mandag 25. november var han i Stavanger for den offisielle overtakelsen av InBusiness AS, som arbeider med digital markedsføring og leveranse av nettsider og nettbutikker. Selskapet omsatte i overkant av 12 millioner i 2018, og har per i dag mer enn 700 aktive kunder.

Større stab og kompetanseløft

Oppkjøpet innebærer i første omgang overtakelse av InBusiness kontorer i Stavanger og Tønsberg, samt totalt elleve ansatte. CoreTrek overtar også arbeidsavtalen med syv utviklere, som har jobbet fast for InBusiness i Vietnam. 

– Dette ser vi på som en spennende mulighet, da det kan være vanskelig å få tak i den type kompetanse her i Norge, sier Susnic.

Han er godt fornøyd med det totale kompetanseløftet sammenslåingen fører med seg.

– Fra vårt ståsted er InBusiness en åpenbar match. De driver med mye av det samme som oss og kan styrke vår kompetanse på utvikling av nettbutikker spesielt, påpeker han. 

Samarbeid gir nye muligheter

Planen er å fusjonere de to selskapene i løpet av vinteren 2020. At det nå er to bransjeveteraner som spleises, gir en ekstra kvalitetsgaranti og tyngde til CoreTrek som totalleverandør, mener Susnic.

– Vi er begge solide aktører, som alltid har styrt unna enkle løsninger og kortvarige trender. Slik skal vi holde det gående i mange år framover, til trygghet for både kunder og ansatte, forsikrer han.  

Daglig leder i InBusiness, Alf Hinna, startet selskapet for 23 år siden. Når han nå går av med pensjon, er det særdeles viktig at både ansatte og kunder blir ivaretatt.

– At CoreTAlf Hinnarek ønsker å overta alle ansatte og drive selskapet videre på en måte som gir kundene nye muligheter, var helt avgjørende da vi valgte selskapet som ny eier av InBusiness. CoreTrek har med hell har gjennomført andre oppkjøp, noe som også var tillitsvekkende med tanke på en effektiv og skånsom overtakelsesprosess, sier Hinna. 

 


Totalleverandør på nettløsninger og markedsføring

Selve salgsbeslutningen ble tatt sammen med medeier og sønn Arve Hinna, som også har arbeidet i InBusiness siden oppstarten i 1996. Han blir med videre når bedriften fusjoneres med CoreTrek.

– Når jeg velger å ikke overta firmaet selv, er det betryggende at vi overtas av en bedrift vi kjenner til og har fulgt fra sidelinjen i nesten 20 år. At CoreTrek arbeider og tenker på samme måte som oss er veldig viktig, påpeker han.

Fortsetter veksten

Når de to tradisjonsrike webbyråene slås sammen, vil CoreTrek bestå av rundt 70  ansatte, med kontorer i Oslo, Sandefjord, Sandnes, Stavanger og Tønsberg.

– Vi er stolte over det vi har fått til med InBusiness. Nå ser vi fram til å bli en del av et firma med store og voksende ambisjoner. I tillegg er det et stort pluss for våre kunder og ansatte at vi nå kan tilby en produktpakke fra A til Å, med fokus på innholdsproduksjon i tillegg til nettsideutvikling, sier Arve Hinna. 

– Vi er allerede i godt driv etter å ha kjøpt opp selskaper som Early Media i 2016, Kaup Media i 2017 og 07 Interaktiv i 2018. Med InBusiness på laget tar vi enda et steg i vår vekststrategi som ikke skal stoppe med dette, legger Kristian Susnic til.