Sirkula IKS

-
Eyvind Erlien
Løsningsarkitekt og designer -
Arild Neste
Salgssjef
Med "Min side" integrert med tredjepart har renovasjonsselskapet Sirkula fått en sømløs løsning for god kommunikasjon med sine brukere.
Sirkula IKS tar hånd om avfallet for de private husholdningene i Ringsaker, Hamar, Stange og Løten kommune. Resirkula er Sirkulas ombrukskonsept med blant annet et senter med flere ombruksbutikker.
Utfordringer og ønsker
Innbyggere i Sirkulas område opplevde frustrasjon på grunn av vanskeligheter med å finne og forstå informasjon fra de ulike selskapene som leverte tjenester for Sirkula. Det var derfor et sterkt ønske om å samle all informasjon om de ulike tjenestene på én felles plattform. Sirkula ønsket også flere muligheter for selvbetjening, samt gode integrasjoner med tredjeparter for å effektivisere saksbehandling.
Løsning: “Min side” med integrasjoner
Den nye webløsningen til Sirkula er utstyrt med “Min side” som er integrert mot tredjeparter (blant andre Norkart/Komtek og ACOS/Websak). Brukere logger seg inn via ID-porten, med eksempelvis Bank-ID og slipper derfor å tenke på brukernavn og passord. Opplysninger om brukeren og eiendommen hentes automatisk fra andre systemer, slik at dette er verifisert og ferdig utfylt i ulike skjema-løsninger. Eier av eiendommen kan se sitt renovasjonsgebyr og kommunikasjon blir sendt direkte til system for saksbehandling.
Løsningen inneholder blant annet:
-
Integrasjon med ID-porten for tilgang til Min side. Med ID-porten kan brukere logge inn med f.eks. Bank-ID
-
Integrasjon med Kontakt- og reservasjonsregisteret slik at kontaktopplysninger holdes oppdatert.
-
Integrasjoner mot 2 ulike APIer hos Komtek (Norkart) som blant annet administrerer renovasjonsabonneneter, renovesjonsgebyr og tømmedager/tømmekalender, samt flere skjema-løsninger og saksbehandling relatert til dunker og tømming.
-
Integrasjoner med ACOS (Websak) for annen saksbehandling: Søknader om fritak, reduksjon av renovasjonsgebyr for husholdninger med bleiebarn, reduksjon av renovasjonsgebyr ved hjemmekompostering, søknad om kortere vei til søppeldunk for brukere med nedsatt funksjonsevne.
-
Integrasjon mot Sortere (LOOP) for tilgang til informasjon om hva som skal kastes hvor.
-
Løsningen er også klargjort for å publisere enkelt-artikler og avsnitt på en rekke andre språk - inkludert skriftspråk med leseretning fra høyre til venstre (som eksempelvis arabisk skriftspråk)
-
Løsningen inneholder oversikt over de ulike gjenvinningstasjonene som tilhører selskapet hvor Sirkula kan legge inn åpningstider for et år av gangen. Åpningstidene vises både på forsiden, på en egen oversikt og på egne sider for hver gjenvinningstasjon.
-
På sidene om hver stasjon kan besøkende også finne adresse, veibeskrivelse, priser og annen informasjon.
-
Samtykkeløsning fra Cookie information er også implementert i løsningen.
-
En nesten usynlig Recaptcha-løsning fra Google som begrenser spam i skjemaer på åpne sider.
Alle nettstedene inneholder ordinære nettsteds-elementer som diverse informasjonssider, nyhetsartikler og arkiv, informasjon om ansatte og internsøk.
Selvbetjening uten innlogging
En rekke selvbetjeningsløsninger og skjemaer finnes også for brukere som ikke er logget inn. Dette gjelder f.eks. tømmetider/tømmekalender og flere andre skjema-løsninger. Skjema-innsendelser fra åpne sider sendes til Sirkula via e-post. Adresseoppslag sikrer at brukeren velger en eksisterende adresse. For å redusere spam benytter skjema på åpne sider Google Invisible reCAPTCHA, som er den "usynlige" versjonen av "Jeg er ikke en robot". Disse er laget som spesial-elementer som kan benyttes i skjema-modulen med dra og slipp (drag and drop). I tillegg til skjema-løsninger som har vært en del av leveransen, har Sirkula laget en del skjemaer selv med CorePublish sin egen skjema-bygger.
Resirkula - et kjøpesenter med ombruksbutikker
Resirkula er et gjenbrukskjøpesenter i kretsløpsparken ved Hamar, og gjenbrukskjøpesenteret er Sirkula IKS sin satsing på ombruk, avfallsreduksjon og sirkulærøkonomi. På nettsiden presenteres selvsagt butikkene og kaféen. I tillegg finnes en egen oversikt over kurs og aktiviteter. Som for flere andre kjøpesentere, vises hovedåpningstidene helt øverst på forsiden.
Veien videre
I kommende faser vil eget nettsted for informasjon til bedrifter bli lansert.
Videre planlegges en mulig integrasjon mot tredjepart for å vise adgangskoder i tilknytning til “Min side”. Ytterligere funksjonalitet relatert til salg av jord vil også bli vurdert.