5 grunner til at virksomheten trenger en profilmanual

Logo, farger og grafiske elementer er virksomhetens ansikt utad. Den grafiske profilen skal representere virksomhetens verdier og personlighet, og brukes som et strategisk virkemiddel for å tydeliggjøre og styrke merkevaren.
Hva er en profilmanual?
Profilmanualen er et dokument med regler for hvordan logo og andre grafiske elementer skal brukes for å skape et tydelig og ensartet uttrykk. Alt fra visittkort til utforming av annonser og ikke minst nettsider skal følge profilmanualen.
Her gir vi deg 5 grunner til at virksomheten bør ha en profilmanual
1. Rød tråd
En profilmanual skal sørge for et helhetlig uttrykk og en rød tråd over tid.
Logo, farger og grafiske elementer er ofte kundenes første møte med virksomheten, og gir dem et inntrykk av hvem du er. Når du bruker logo, grafiske elementer og farger konsekvent, skaper en du en tydelig visuell identitet.
2. Profesjonelt inntrykk
Kunder har mange valgmuligheter, og hvis du ikke fremstår profesjonelt, risikerer du å bli valgt bort. En grafisk profil er viktig for å gi et solid og profesjonelt inntrykk både eksternt og internt.
3. Gjenkjennelse
En logo skal være lett å huske, og ha egenart og karakter. En konsekvent bruk gjør at det blir enkelt for kundene å kjenne igjen virksomheten. Hver gang logo, farger eller andre profilelementer brukes, vil gjenkjennelsen øke og virksomheten blir stadig mer «top of mind» hos mottakeren.
4. Effektivitet
Fordi profilmanualen gir klare retningslinjer for bruk av grafisk materiale, blir det enklere og raskere å utforme alt fra visittkort til innhold på nettsiden din. Alle vet hva som skal brukes og hvordan, og dette sparer virksomheten for både tid og penger.
5. Intern stolthet
Når virksomheten utstråler en unik identitet, skaper det en felles forståelse og tilhørighet internt. Det skaper en intern stolthet å være en del av en merkevare.
Hva bør en profilmanual inneholde?
- Logo, med retningslinjer for bruk. Ulike gjengivelser av logoen som farget, sort, hvit eller negativ variant, plassering i forhold til andre elementer, og filformater tilpasset digitale flater og trykk.
- Typografi/fonter. Typografien du velger gir signaler om bedriftens verdier og kultur, og skal være lett å lese både for mottakeren din og for nettleseren.
- Fargepalett. Fargevalget skal støtte opp om identiteten og assosiasjonene du vil skape. Farger skaper følelser og gir et sterkt signal om identitet.
- Dekorelementer og ikoner. Beskrivelse av dekorelementer og ikoner, og bruk av disse.
- Bildestil. En bevisst bildebruk støtter opp om ønskede assosiasjoner til virksomheten. Her beskrives hvordan bildene skal se ut, farger, fokus, motiver og lignende.
- Maler for ulike trykksaker, som for eksempel brevark, brosjyrer, skilt, bilreklame, visittkort med mer.
- Maler for digitale dokumenter, som for eksempel PowerPoint, mailsignatur, annonser, bannere til sosiale medier.
- I en profilmanual kan du også ha med tone-of-voice. Tone-of-voice definerer hvordan virksomheten din fremstår gjennom ordene/språket som brukes, både skriftlig og muntlig. Dette handler ikke om hva du sier, men hvordan du skal si det, og inntrykket det skal gi publikum
Trenger du hjelp til å utarbeide eller friske opp en profilmanual? Kontakt oss gjerne for en prat!