I dag har jeg jobbet nøyaktig seks måneder i splitter ny innholdsavdeling hos CoreTrek. Jeg er førstereis på en ny båt, men på ingen måte førstereis i det å skrive historier - på godt norsk storytelling. Jeg har jobbet med content siden 1990-tallet og det er en god stund før content ble et buzzord.

Det handler om å finne DNA’et, pepper’n eller kjernen - kjært barn har mange navn. Her skal sånne som meg ha en grei dose nysgjerrighet siden vi jo bør sette oss inn i alle mulige produkter og utfordringer de ulike kundene har. I en vanlig arbeidsuke jobber jeg for eksempel med et firma som selger hyttetoalett, et inkassoselskap og en organisasjon som eksempelvis Brystkreftforeningen. 

SEO og Google Trends er bra, men ikke nok

Det er selvsagt at jeg ikke kan foreslå de samme tiltakene type «copy - paste» hos disse tre totalt ulike kundene. Jeg må faktisk gjøre jobben og sette meg inn i deres hverdag for å se deres utfordringer. Jada - jeg kan lene meg til SEO og Google Trends, men jeg må også finne en følelse. Hvem skal min kunde snakke til? Jeg skal ikke bare hjelpe kunden med å få ut et budskap - budskapet skal også gå inn hos målgruppene til min kunde. Det er utrolig viktig, så lett å si, ofte så vanskelig å få til. 

Det holder ikke bare med verktøy

Vi har i dag verktøy for å spre budskap til det blir sittende fast på potensiell kunde som et irriterende fluepapir. Det er jo kjempehyggelig med en vennlig påminnelse om at «hei, jeg er den veska du er inne og ser på jevnt og trutt - og jeg er fortsatt like rålekker». Men det kan bli skikkelig irriterende også. Min jobb i dag er å få mine kunders målgrupper til å gå inn på deres nettside og bli inspirert og engasjert av innholdet her. 

Da er første bud at det faktisk er relevant innhold på nettsiden, at det oppleves interessant og aktuelt - og at det engasjerer. Og så skal jeg selvsagt hjelpe med å få kundens nettside høyt opp på Google-søk. Det fordrer rett og slett godt innhold i tillegg til en teknisk god nettside, hilsen Google. 

#denfølelsen

Det å se en fornøyd kunde som får suksess med tjenesten eller produktet sitt er en slags lykkerus som jeg ikke får nok av. Noen konsepter triller lett ut av ermet, mens andre sitter fryktelig langt inne. «Vær smart - tenk nytt»-slogan for salg av nye boliger bare datt ut av meg på noen minutter, mens jeg strevde lenge med å finne riktig konsept for Ringnes: Hvordan markedsføre øl og “komme unna med det” uten å bli felt av alkoholloven? Mens franske vinbønder egentlig blir subsidiert av staten på Vinmonopolet og får spaltemeter opp og i mente i avisenes vinanmeldelser.  

Content var svaret 

Redaksjonell omtale av øl og mat med en kjendiskokk og smakspanel bestående av kjente norske profiler som utviklet juleølet Bryggerimester Spesial. Dette ølet ble best i test, og fikk en helside i VG - det er vel nesten symbolet på suksess å få en helside i nettopp den avisen. Jeg har også jobbet mye med eiendom og da spesielt nye boligprosjekter. Her starter man markedsføringen før første spadetak, man har egentlig bare et brunt hull i bakken og det forventes å selge den store boligdrømmen ved hjelp av tekstene mine. Da må det mye research og godt innhold til. Men å så gøy det er når historien sitter og kunden ser at det virker! 

Av Anniken Braute Gunleiksrud,
innholdsrådgiver og tekstforfatter i CoreTrek