Google utvikles stadig og søkemotoren forstår bedre og bedre hva vi leter etter når vi søker. Når du søker på noe, ønsker Google å gi det beste svaret på det du leter etter. Dette kan vi ta med oss når vi lager nettsideinnhold og tekster som Google skal finne!

Før søkte vi ofte med ett, to eller tre ord. Nå bruker vi oftere flere ord og hele setninger eller spørsmål. Det er som regel noe a la “Hvordan bake hjemmelaget brød?” eller “Skifte til sommerdekk på en SUV” eller “Tips for innredning av stue”.  Hvis du klarer å søke med eksakt de ordene som finnes i det som ligger på nett allerede, så finner Google godt og relevant innhold for deg.

Søkeordsanalyse som basis

Når vi jobber med å skape innhold på nett for våre produkter og tjenester må vi nå tenke bredere enn før. En søkeordsanalyse (av og til kalt SEO-analyse) er viktig og bør ligge til grunn for alt innhold som utvikles for en nettside. En slik analyse innholder de søkeordene og søketermene, altså setningene, som er relevante for din nettside. Tidligere var det viktig å treffe de mest brukte søkeordene, og det er det fortsatt. De siste årene er det i tillegg blitt enda viktigere å treffe på sammensetninger av ord, søketermer, og hele setninger. Det er avgjørende å sikre at innholdet svarer på det som det søkes etter. Dett er den viktgiste faktoren for hvor høyt din side kommer i søkeresultatet.

Vi i CoreTrek jobber mye med både teknisk og organisk SEO, og vi bistår gjerne hvis du har spørsmål eller  behov for en søkeordsanalyse. 

Er innholdet ditt klart for talesøk?

Det er spådd at vi i 2020 vil foreta halvparten av søkene i muntlig form. Vi kommer til å snakke til telefonen vår i mye større grad enn vi gjør i dag. Nordmenn er faktisk litt trege her. Noe skyldes nok at Google Assistant kom på norsk først høsten 2018, men vi har vært sent ute med å bruke Siri og andre stemmebaserte tjenester hele veien. Her har vi ligget bak andre land i Europa og spesielt USA.

Men – når vi nå omsider kommer etter – så er det utrolig viktig at innholdet på din nettside er tilrettelagt for dette. Den må rett og slett være rustet for å ta i mot også muntlige søk og da må innholdet være tilpasset et muntlig språk. Vi kan forvente at Google Assistant og andre talebaserte systemer vil endre måten vi bruker både telefonen vår og søkemotorer på framover. Da gjelder det å ha innholdet klart!

Ønsker du mer informasjon om innholdsmarkedsføring og SEO?
Ta kontakt ved å fylle inn kontaktskjemaet på denne siden.