– Arbeidet med Google Ads bør alltid starte med å definere en målsetting, forteller Google Ads-konsulent Silje Lundh.

Silje ble ansatt i CoreTrek sensommeren 2019 og har en mastergrad i medier, kommunikasjon og IT fra NTNU. Hun har jobbet med digital markedsføring i en årrekke og spesifikt med Google Ads de fire siste årene. Hos CoreTrek har hun ansvar for en stor kundeportefølje og vet godt hvordan Google Ads bør benyttes ved ulike behov.   

– Organisasjoner er typiske kunder som har bruk for Google Ads. Deres målsetting er ikke nødvendigvis å selge en vare, men å spre budskap, viktig informasjon eller å få flere medlemmer, forklarer hun. 

Samtidig er Google Ads et viktig verktøy for bedrifter som selger tjenester – det kan være alt fra rørleggere til frisører og tannleger. 

– Her kan Google Ads bidra til å oppfylle hovedmålet; at potensielle kunder tar kontakt via telefon eller skjema på nettside for å booke en befaring eller et konkret oppdrag, sier Silje.

– Så har vi jo den tradisjonelle varianten, hvor en nettbutikk ønsker å annonsere for og selge produkter, legger hun til. 

Synlighet og innhold - alt henger sammen

For å sikre at den digitale markedsføringen blir mest mulig effektiv og lønnsom bør det gjøres en analyse av innholdet som skal promoteres før man setter opp kampanjer i Google Ads. 

– Vi undersøker alltid kundens egne kanaler først. Da sjekker vi at innhold på nettsider og eventuelle andre landingssider er optimalisert i henhold til Googles kriterier, forteller digital strateg i CoreTrek, Asbjørn Moe.

Asbjørn ble ansatt i CoreTrek mars 2020 og har en mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Oslo – der han skrev avhandling om hvordan virksomheter bruker sosiale medier til kundeservice og kundedialog. Med over seks års erfaring i bransjen, fra byråer som MEC, Empefire og Re:Media, har han jobbet med alt fra innsikt og strategi til eksekvering og optimalisering for både små og store nasjonale og internasjonale kunder. 

– Som sertifisert Premier Google Partner har CoreTrek veldig god innsikt i hva som skal til for at en bedrift skal oppnå best mulig resultater både i organiske og betalte søk, legger Silje til. 

Fordi godt innhold og effektive annonser henger så tett sammmen, mener de digitale markedsførerne at CoreTrek har en stor fordel kontra en del andre byråer. 

– Hos oss har vi fagkompetanse på nettsidebygging og markedsføring samlet under ett tak. Da er veien kort til å gjøre enkle justeringer på en nettside som kan gjøre den betalte annonseringen i Googles søkemotor enda mer effektiv og lønnsom, understreker Asbjørn. 

Hvorfor skal jeg velge Google Ads fremfor andre kanaler?

Kundereisen starter i de fleste tilfeller med et søk i en søkemotor. Med en markedsandel på over 90 prosent i Norge er Google derfor en viktig kanal å ha med i mediemiksen.

– God synlighet på et riktig tidspunkt er helt avgjørende for å havne i kundens vurderingssett, påpeker Asbjørn. 

Det kan også være lurt å annonsere selv om bedriften eller organisasjonen allerede kommer høyt opp i organisk søk. 

– Topplasseringene i et googlesøk er forbeholdt betalte annonser. Om du konkurrerer om en god plassering i det organiske søket med mange lignende bedrifter, kan betalt annonsering sikre deg en plassering som er høyere enn den organiske, påpeker Silje. 

– Og skulle du ligge på første side i det organiske søket og samtidig ha en annonse på topp, tilsier min erfaring at dette gir bedriften større kredibilitet ved å ta plass flere steder i søkemotoren og synsfeltet til de som søker. Om bedriften i tillegg vises i Google MyBusiness, som har en egen reservert plass til høyre i Googles søkemotor, har vi oppnådd en veldig positiv helhet, legger hun til. 

Kan jeg styre min egen Google Ads-konto? 

Både Silje og Asbjørn har erfaring med kunder som helt eller delvis har forvaltet Google Ads-kontoene på egen hånd. Etter deres mening er det flere utfordringer knyttet til dette.

– Det er selvfølgelig mulig, men for å lykkes med annonsering på Google krever det både tid og kompetanse. Det kan ofte være utfordrende i en hektisk arbeidshverdag, poengterer Asbjørn.

Google Ads består dessuten av mange variabler, og det kan etter hvert bli mye å passe på. Uten tilstrekkelig opplæring er det mange som ikke hva de skal se etter for å få resultatene de ønsker, erfarer Silje

– Konverteringssporingen kan være satt opp feil, og mange er for eksempel ikke klar over at du kan få opp forholdstall som viser hva du har brukt på markedsføringen sammenlignet med hva du faktisk har tjent – hvilke søkeord du tjener på og hvilke du taper penger på – og dette er selvfølgelig uheldig, understreker hun.

Bransjeveteranen som sikrer gode resultater

CoreTrek startet opp i år 2000, og er i dag en sterk og betydelig aktør innen nettsider og digital markedsføring. Med over 60 ansatte er vi godt rustet til å hjelpe deg med dine markedsføringsbehov.

– Med oss får du et tett samarbeid hvor vi utarbeider og jobber mot konkrete mål og KPI-er for å skape vekst og resultater. Det kan eksempelvis begynne med å kartlegge hvor mange henvendelser du trenger for å sikre en ny kunde, forteller Asbjørn. 

De digitale markedsførerne i CoreTrek jobber med Google Ads hver eneste dag, og har vært borti hundrevis av forskjellige caser og bedrifter. Vi er også blant de få i Norge som er Premier Google Partner.

– Dette gir oss en helt unik kompetanse, samtidig som vi følger endringene i markedet og tilpasser oss disse svært raskt, sier Silje. 

– Det sterke fagmiljøet innad i CoreTrek er dessuten med på å bidra til at de ansatte lærer av hverandre, slik at vi spiller hverandre gode, avslutter hun. 


Trenger du hjelp til å finne ut om Google Ads er lønnsomt for din virksomhet?
Ta kontakt på asbjornmoe@coretrek.no / 991 62 070