I tillegg til sin sterke kompetanse innenfor SEO er Christoffer også en dyktig rådgiver innen markedsføring og innhold. Han har bodd flere år i England og USA, hvor han både har studert og jobbet. Derfor må nok kundene bære over med at han noen ganger serverer et amerikansk uttrykk eller tre. 

Hvorfor denne interessen for SEO? 

Det var behovet for en ekstrajobb under studietiden i England som gjorde at jeg fattet interesse for SEO. Jeg fikk jobb i et internasjonalt selskap som satset målrettet og i storskala på SEO-arbeid, og jeg ble fort fascinert av hvordan Google fungerer. Jeg jobbet med store internasjonale kampanjer med både teknisk SEO, lenkebygningsprosjekter og produksjon av innhold. Her håndterte vi SEO-budsjetter for flere millioner kroner. Med godt og målrettet SEO-arbeid trenger man ikke pushe egen agenda i markedsføringen, men heller legge til rette for at folk finner frem til løsninger som er relevant og nyttig for dem. En “vinn-vinn” for begge parter. 

Jeg har hatt SEO som hovedfokus og jobbet med dette i hele min karriere. Etter studiene i England gikk ferden videre til staten New York i USA hvor jeg fortsatte å bygge min erfaring innen SEO-arbeid i eget firma. 

“Slow and steady wins the race”

Det kan kanskje være en prøvelse å forholde seg til et slikt langsiktig arbeid, men på sett og vis er også veien vel så viktig som målet. Godt SEO-arbeid er aldri bortkastet - aldri. Med målrettet arbeid får man gode resultater på sikt. En “do no harm” og “always improve” fremgangsmåte passer veldig godt. Men noen ganger er jo dette litt vanskelig å akseptere når man  helst ville hatt synlige resultater i går. Nå er konkurransen på nett såpass stor at kundene må akseptere at man må bruke hele arsenalet som er tilgjengelig for å være synlig på nett - Google krever rett og slett mer. Man må være tro og tålmodig, bygge sten på sten. Slik får man både umiddelbar gevinst og gode resultater over tid.

Det beste med SEO

Det jeg liker best med SEO er at det gir bedre konverteringsmuligheter siden man snur fokus i en mer empatisk vinkling med forståelse for hva brukeren ser etter først og fremst.

Det som er spesielt bra med SEO og hva det kan tilby en bedrift er en egen, sterk og tydelig stemme som de eier og har kontroll på selv om markedsføringsbudsjettene av en eller annen grunn blir mindre en måned eller to. Godt SEO-arbeid gir en solid ROI (return of investment) i det lange løp. 

Jeg tror at kunder i CoreTrek vil merke at uansett budsjettstørrelse så har man noe å hente ut av dette arbeidet. Det er ikke bare store, tunge bedrifter som har fordeler ved et slikt arbeid. Dette er nyttig for de aller, aller fleste.