Den 30. mars ble det klart at man fra Sverige og Danmark kunne sende gratis hjelpepakker til Ukraina med PostNord. Nå kan også privatpersoner i Norge sende nødhjelpspakker gratis til Ukraina.

- Vi har de siste ukene jobbet frem en løsning slik at privatpersoner kan sende nødhjelpspakker til Ukraina, sier Robin Olsen, administrerende direktør i PostNord Norge.

Krigen i Ukraina har vanskeliggjort distribusjon og logistikk. I denne situasjonen har postvesenet i landet tatt en aktiv rolle i å få ut nødhjelp til dem som trenger det mest. Ukrposhta har videre forespurt europeiske postdistributører om hjelp for å skaffe viktige forsyninger, som de kan distribuere til innbyggerne sine. Ukrposhta ønsker å kunne fortsette sin virksomhet så langt det er mulig under de rådende forhold. For folket i Ukraina vil også bidraget fra Norge gjøre hverdagen enklere.

CoreTrek har utviklet løsningen for PostNord

Coretrek har implementert UI/UX og integrasjoner mot bookingløsningen som brukes for å sende denne nødhjelpen. Dette i form av  en widget som lett kan inkluderes på en webside.

- For oss i CoreTrek er det fint å kunne bidra på flere ulike måter for å hjelpe Ukraina. Vi har allerede bidratt med et større pengebeløp, men med denne løsningen fasiliterer vi slik at det er mulig også for oss i Norge å sende hjelpepakker gratis til Ukraina via PostNord, sier administrerende direktør i CoreTrek, Kristian Susnic.
 

Se løsningen her