Når det gjelder salg av produkter er det jo enkelt; hvor mange besøkte din side forrige uke? Og hvor mange av dem ble til betalende kunder? Del det første på det siste tallet, så har du konverteringsraten.

Når det er sagt, så er konverteringsrate selvsagt også viktig for bedrifter som selger tjenester eller er informasjonsbaserte. Dersom du bruker nettsiden din til å få inn leads, vil målet eksempelvis være antall nye leads. Altså hvor mange besøkende meldte seg på nyhetsbrev, tok kontakt for konsultasjon, lastet ned eller leste innhold eller la igjen sitt telefonnummer for å bli kontaktet.

CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimization, som vi på norsk kaller konverteringsoptimalisering. CRO er altså målrettet arbeid med å få en høyere andel besøkende til å utføre ønsket handling. Det vil si at CRO er strategien bak optimalisering av nettsiden din for å få høyest mulig konverteringsrate. De fleste vellykkede strategier inkluderer mye analyse og testing, som hjelper deg med å spisse innholdet på nettsiden slik at trafikk blir til konvertering.

Hva er en god konverteringsrate?

Det sies at en gjennomsnittlig konverteringsrate ligger mellom ett og to prosent. Det betyr at for hver 100 besøkende til dine nettsider, så utfører en eller to personer ønsket handling. Dette varierer naturligvis mellom ulike bransjer, produkt eller tjeneste, men det er en grei referanse å ha i bakhodet. Ligger din konverteringsrate under en prosent har du en jobb å gjøre for at nettsiden skal fungere bedre. Ligger du på gjennomsnittet, eller litt over, er det fortsatt mulig å optimalisere slik at du kan få enda flere konverteringer.

Da kan vi se på hvilke tiltak som bør gjøres, og hvordan du legger en god strategi.

(saken fortsetter under bildet)
Konverteringsrate vist i Google Analytics

Gjør det enkelt og raskt å konvertere

Uansett om dine konverteringer er basert på at en besøkende skal fylle inn et skjema, melde seg på nyhetsbrev, fullføre et kjøp eller ringe bedriften, så bør det være så raskt og enkelt som mulig for brukeren.

Et skjema bør være enkelt å fylle ut. Her bør man ikke spørre om annet  det man virkelig trenger. Vi har alle møtt lange skjemaer med mange felter der det kanskje også er uklart hvorfor man må svare på det skjemaet spør etter. Når skjemaer blir lang og vanskelige å forstå går dette ut konverteringsraten. Dagens nettbrukere har dårlig tid og ønsker ikke å dele mer informasjon enn nødvendig. Dette kan og bør testes, for noen ganger er potensielle kunder så ivrige etter et kjøp at de gladelig fyller inn alt det du ber om. Prøv forskjellige oppsett, og test antall felt og elementer for å se hvor potensielle kunder setter grensen for hva de vil gi av informasjon.

Vipps sin nye innloggingsfunksjon forenkler nett-kundenes oppgaver og øker konverteringsraten.

Fra handlevogn til betaling

Dersom ditt mål er at kunden skal betale for én eller flere varer i en handlevogn, må handlevognen være godt synlig. Veien fra å velge produkter til å betale for dem skal være så strømlinjeformet som mulig. Dette er en av grunnene til at noen nettbutikker tilbyr deg å handle som gjest, altså uten å opprette profil først. Mange ønsker ikke bruke tid på det, eller kanskje det gjelder et engangskjøp. Dette er ikke ideelt for deg, da du gjerne vil ha returnerende kunder, men samtidig er et enkeltsalg likevel penger i kassa og viktig for din bedrift. Du vil uansett få e-postadresse og muligens noe mer kontaktinformason, så da ligger det en mulighet for å opprette videre kontakt senere. Er målet ditt at kunden kontakter deg via telefon eller e-post, så gjør dette så enkelt og tydelig som mulig. Det burde bare ta et par sekunder for dem å lokalisere den relevante kontaktinformasjonen.

Selv om ikke målet er direkte kontakt fra kunde, bør det alltid være enkelt å finne informasjonen de trenger for å ta kontakt.

Sjekk din konverteringsrate

For å komme i gang med å måle konverteringsrate må du først identifisere konverteringspunkter. Dette er den eller de handlingene du ønsker at brukerne skal utføre på nettsiden din. Konverteringene spores i Google Analytics som mål. Dermed kan du dele antallet konverteringer på antallet brukere og gange med 100! Svaret du får er konverteringsraten for din nettside. 

Ønsker du å starte med konverteringsmåling på nettsiden din, bistår vi i CoreTrek både med teknisk oppsett, det å sette en verdi på konverteringen og analyse av det som faktisk skjer på siden din.

Har du spørsmål om konverteringsrate og hvilke muligheter konverteringssporing kan gi? Ta kontakt med oss her.