Hva skjer med Google Analytics?
Det har vært mye snakk om Google Analytics den siste tiden. Du som bruker dette analyseverktøyet har kanskje fått varsler fra Google med anbefaling om å oppdatere til Google Analytics 4? I tillegg har du sikkert også fått med deg problematikken rundt GDPR og Google Analytics?
Nå som de aller fleste som jobber med digital markedsføring har fått verktøyet Google Analytics godt inkludert i sin arbeidshverdag med målinger og analyser, er nok denne støyen litt dårlig nytt. Men heldigvis har EU og USA nå funnet løsninger på disse utfordringene slik at vi kan fortsette å bruke verktøy som Google Analytics.
Bytt til Google Analytics 4 allerede nå!
Den gode nyheten er altså at EU og USA har blitt enige om en ordning som gjør bruken av analyseverktøy som Google Analytics fortsatt lovlig i EU-landene. En litt mindre god nyhet er at Google Analytics slik du kjenner verktøyet i dag ikke lenger vil være tilgjengelig etter 1. juli 2023. Blant annet for å sikre personvernkravene i GDPR har Google bestemt seg for å lansere en ny versjon, kalt Google Analytics 4, som alle brukere av Google Analytics må oppdatere til innen 1. juli 2023.
For mer informasjon om den nye lovgivningen som skal sikre muligheten til å bruke verktøy som Google Analytics, kan du se pressekonferansen fra EU-kommisjonen her.
Les mer og se våre GA4-pakker her
Hvorfor er det smart å installere GA4 tidlig?
Du tenker kanskje nå at da har du veldig god tid, noe som for de fleste nok ikke helt stemmer.
Fordi: Vår anbefaling er å installere Google Analytics 4 så tidlig som mulig og å kjøre denne parallelt med dagens versjon frem til sistnevnte ikke er tilgjengelig lenger. Ved overgangen til versjon 4 neste år vil du på denne måten allerede ha samlet ett års data og ha mulighet til å sammenligne sesongdata med data fra samme sesong året før.
Google Analytics er fortsatt det beste analyseverktøyet for de aller fleste som gjør digitale markedsføringsaktiviteter, blant annet på grunn av verktøyets gode muligheter til å måle effekten fra disse aktivitetene. For nettsteder som verken i dag eller i fremtiden vil benytte seg av markedsføringsaktiviteter kan dette være det rette øyeblikket til å implementere et enklere analyseverktøy som for eksempel Matomo eller Plausible.
Vi hjelper deg
I CoreTrek ønsker vi å hjelpe kundene våre med å skape verdi gjennom deres nettløsninger, og her har analyseverktøy alltid spilt en viktig rolle i arbeidet med å bli kjent med hvordan nettsidene brukes, samt for å måle effekt og resultat fra markedsføring. Nå som Google Analytics lanseres i en helt ny versjon vil vi gjerne bistå med å installere denne og sørge for at den tilpasses den enkelte kunde. Er du usikker på om Google Analytics er det rette for deg, kan vi også gi råd rundt hvilket verktøy som passer best til dine behov og implementere dette.
Er du ikke kunde av oss per idag, er det selvsagt mulig å bli det og få råd og hjelp til å implementere og sette opp analyseverktøyet. Dersom du har spørsmål knyttet til Google Analytics 4 eventuelt andre analyseverktøy, eller ønsker hjelp til å installere dette er du velkommen til å ta kontakt med oss.