Google Analytics
Google Analytics er verdens mest brukte webanalyseverktøy. Det er et gratis verktøy som gir deg innsikt i hvem som besøker siden din, hva de gjør der, hvor de kommer fra, og hvordan du kan forbedre brukeropplevelsen og konverteringsraten.
Google Analytics - verdens mest brukte webanalyseverktøy
Google Analytics er favorittverktøyet vårt når vi ønsker innsikt i hvordan vi kan forbedre brukeropplevelsene, øke antallet konverteringer på nettsidene og hvilke markedsaktiviteter som fungerer best. Google Analytics er da også verdens mest brukte webanalyseverktøy av en god grunn.
1. juli 2023 slutter Google å samle inn data gjennom det som de fleste kjenner som Google Analytics, og alle må derfor oppdatere til Google Analytics 4. Google Analytics 4 er utviklet med utgangspunkt i krav om økt personvern og endringer i nettlesernes håndtering av cookies.
Med vårt oppsett av Google Analytics 4 vil du kunne:
- Spore og måle riktig data på nettstedet ditt - også etter 1. juli 2023
- Måle effekten av ulike markedsaktiviteter
- Håndtere og administrere tagger og konverteringspunkter
- Få tilgang til informasjon for forbedret organisk synlighet i søkemotorene (SEO).
Vi tilbyr tre forskjellige pakker for oppsett av Google Analytics 4 eller oppgradering fra Google Universal Analytics til Google Analytics 4. Standardpakken passer de aller fleste, og er basert på et ordinært oppsett / oppdatering. For større nettsteder, eller nettsteder med avansert ecommerce-sporing og konverteringspunkter vil prisen være basert på behov og kompleksitetsgrad.
-
Liten pakke
Liten pakke passer deg som ønsker et enkelt oppsett uten konverterings-sporing eller bruk av Tag Manager.
Kr 3 500,-
- Oppsett / Oppgradering til Google Analytics 4
-
Standard pakke
Standardpakken passer deg som ønsker et oppsett med standard konverterings-sporing.
Kr 4 900,-
- Oppsett / Oppgradering til Google Analytics 4
- Oppsett av Google Tag Manager
- Oppsett av standard konverterings-sporing*
-
Skreddersydd pakke
Stor pakke passer deg som har spesielle behov som f.eks. måling av konverteringer som ikke dekkes av Standardpakke, ønske om tilkobling til Google Search Console m.m.
Pris på forespørsel
Send forespørsel
Alle priser er eks. mva
* Som standard konverteringssporing regnes nedlasting av filer, skjemainnsendinger, klikk på e-post og / eller klikk på telefonnummer
Endringer i lovverk og tilbud
EU og USA har blitt enige om en ordning som gjør bruk av analyseverktøy som Google Analytics fortsatt lovlig i EU-land. Samtidig vil Google Analytics slik du kjenner verktøyet i dag ikke lenger samle inn data etter 1. juli 2023. For blant annet å sikre personvernkravene i GDPR har Google bestemt seg for å lansere en ny versjon, kalt Google Analytics 4, som alle brukere av Google Analytics må oppdatere til innen 1. juli 2023.
Google vil slutte å innhente nye data og informasjon i “Universal Analytics” fra og med 1. juli 2023, men historiske data vil fortsatt være tilgjengelig i 6 måneder etter dette.
Det er derfor viktig å gjøre oppdateringen nå, slik at du har historiske data tilgjengelig når dagens versjon ikke lenger er tilgjengelig. Du vil da ha bedre data og informasjon tilgjengelig for å ta smartere beslutninger fremover. Du vil også kunne bruke tid på å bli kjent med verktøyet samtidig som den eldre versjonen fortsetter å samle informasjon. Dette er rett og slett en helgardering som vi anbefaler på det sterkeste.
Trenger jeg å oppdatere til GA4?
Dersom du annonserer gjennom Google Ads eller gjør andre digitale markedsaktiviterer, gjør du lurt i å oppdatere til GA4. Eksempelvis bruker Google Ads Google Analytics for å analysere og spore trafikk og ytelse.
Selv dersom du eller din digitale markedsføringspartner bruker Google Analytics relativt sjelden, (eksempelvis kun sjekker innom noen få ganger i året), må du oppdatere til GA4 for å sikre at Analytics-kontoen fortsetter å hente inn nye data også etter 1. juli, 2023.
Hvis ingen i din virksomhet eller noen av dine samarbeidspartnere bruker Google Analytics, så er nå kanskje øyeblikket for å implementere et analyseverktøy. Google Analytics 4 gir god innsikt i brukermønstre og resultater på nettstedet ditt, og det er mye nyttig informasjon å hente herfra.