Endringer i lovverk og tilbud

EU og USA har blitt enige om en ordning som gjør bruk av analyseverktøy som Google Analytics fortsatt lovlig i EU-land. Samtidig vil Google Analytics slik du kjenner verktøyet i dag ikke lenger samle inn data etter 1. juli 2023. For blant annet å sikre personvernkravene i GDPR har Google bestemt seg for å lansere en ny versjon, kalt Google Analytics 4, som alle brukere av Google Analytics må oppdatere til innen 1. juli 2023.

Google vil slutte å innhente nye data og informasjon i “Universal Analytics” fra og med 1. juli 2023, men historiske data vil fortsatt være tilgjengelig i 6 måneder etter dette.

Det er derfor viktig å gjøre oppdateringen nå, slik at du har historiske data tilgjengelig når dagens versjon ikke lenger er tilgjengelig. Du vil da ha bedre data og informasjon tilgjengelig for å ta smartere beslutninger fremover. Du vil også kunne bruke tid på å bli kjent med verktøyet samtidig som den eldre versjonen fortsetter å samle informasjon. Dette er rett og slett en helgardering som vi anbefaler på det sterkeste.

Trenger jeg å oppdatere til GA4?

Dersom du annonserer gjennom Google Ads eller gjør andre digitale markedsaktiviterer, gjør du lurt i å oppgradere til GA4. Eksempelvis bruker Google Ads Google Analytics for å analysere og spore trafikk og ytelse

Selv dersom du eller din digitale markedsføringspartner bruker Google Analytics relativt sjelden, (eksempelvis kun sjekker innom noen få ganger i året), må du oppgradere til GA4 for å sikre at Analytics-kontoen fortsetter å hente inn nye data også etter 1. juli, 2023.

Hvis ingen i din virksomhet eller noen av dine samarbeidspartnere bruker Google Analytics, så er nå kanskje øyeblikket for å implementere et analyseverktøy. Google Analytics 4 gir god innsikt i brukermønstre og resultater på nettstedet ditt, og det er mye nyttig informasjon å hente herfra. 

Oppdater til Google Analytics 4

Få på plass verktøyene som gir verdifull innsikt om trafikken på din virksomhets nettside. Gjør nettsiden din klar for fremtiden med Google Analytics 4, Google Tag Manager og Google Search Console.

Med disse verktøyene implementert vil du kunne:

  • Spore og måle riktig data på nettstedet ditt - også etter 1. juli, 2023.
  • Måle effekten av ulike markedsaktiviteter 
  • Håndtere og administrere tagger og konverteringspunkter
  • Få tilgang til informasjon for forbedret organisk synlighet i søkemotorene (SEO).

Vi tilbyr to forskjellige pakker for denne oppgraderingen. Standardpakken passer de aller fleste og er basert på en ordinær oppdatering fra Universal Analytics til Google Analytics 4, med kun elementære justeringer og tilpasninger. For større nettsteder, eller nettsteder med avansert e-commerce sporing og konverteringspunkter vil prisen være basert på behov og kompleksitetsgrad.