Markedsføring i usikre tider

Vi har krig i Europa, prisene stiger, og rentene øker. Mange har allerede måttet knipe igjen på pengebruken. Selv er du kanskje usikker på hvordan dette vil påvirke dine kunder og hvordan året vil utvikle seg for selskapet du er en del av.

Samtidig har vi Covid-pandemiens nedstenging friskt i minne, og mange av oss husker også finanskrisen rundt 2007. Hva kan vi lære fra disse periodene for å forberede oss best mulig for resten av 2023?

1. Tilpass aktiviteter og investeringer 

En gammel sannhet i markedsføring er at du aldri må skru av krana i usikre tider. Det er de som fortsetter å investere i markedsføring som kommer seg best gjennom perioden. Men erfaringene fra finanskrisen og Covid-perioden viser oss at dette er en sannhet med modifikasjoner.

De som tilpasser aktivitetene og investeringen til endringene i målgruppeatferden, er de som kommer best ut. Hvor god kontroll har du på at du investerer i de beste aktivitetene og kanalene, og med riktig budsjett?

Gjennom egen erfaring og tilgang til forskning har vi god innsikt i hvilke strategier som fungerer best for ulike sektorer. Skal du komme bedre ut enn konkurrentene, bør du skaffe deg innsikten og gjennomføre nødvendige endringer raskt.

2. Jobb smart med søkemotormarkedsføring

Søkemotormarkedsføring fikk sitt store gjennombrudd under finanskrisen, og viste seg igjen å være den mest effektive markedsaktiviteten for mange av våre kunder under Covid-pandemien.

Uavhengig av etterspørselen i sektoren din, er søkemotormarkedsføring en smart og effektiv markedsaktivitet. Søkemotormarkedsføring innebærer å ta kontroll over alt som påvirker hvordan du fremstår i søkeresultatene. Det inkluderer både søkemotoroptimalisering (SEO) og søkemotorannonsering.

Ved hjelp av søkemotormarkedsføring kan du sende potensielle kunder som gjør research om bransjen, produkter eller tjenester i søkemotorene, direkte til din nettside. Der har du muligheten til å besvare deres spørsmål og konvertere dem til leads og kunder.

Har du vurdert søkemotormarkedsføring en stund, men aldri kommet skikkelig i gang? Eller jobbet med annonseringen uten å ta høyde for de organiske søkeresultatene (SEO)? Da er tiden inne for å få en helhetlig tilnærming til hvordan du driver potensielle kunder fra søkemotorene til deg!

3. Utforsk alternative teknologier 

Digital markedsføring har lenge vært kjent for muligheten til å måle effekten av hver markedsføringskrone. I tillegg har gode målrettingsteknikker bidratt til svært gode resultater.

Begrensninger som følge av GDPR har ført til at sporingen blir stadig mindre detaljert og de tradisjonelle målrettingsteknikkene mindre effektive. Fremover vil vi derfor se økt bruk av alternative teknologier for fortsatt å kommunisere riktig budskap til riktig målgruppe. Spesielt er det 3 områder der vi ser en vekst, og som vi forventer vil bli enda viktigere i tiden som kommer:

  1. Kontekstuell markedsføring

Kontekstuell markedsføring er ikke nytt, men teknologien fungerer nå bedre enn før. Vi forventer derfor at flere får øynene opp for taktikken. Kontekstuell markedsføring er en form for markedsføring hvor annonser automatisk vises i en artikkel på en nettavis eller et nettmagasin når artikkelen omhandler et tema eller ord du ønsker å være knyttet til. Et eksempel på dette kan være et firma som tilbyr bilabonnement som får vist sin annonse ved artikler om hvor dyrt det er å eie bil. Et annet eksempel er en bank med spesielt gunstige betingelser som viser sine annonser ved artikler om økte bankrenter og økonomers anbefalinger om å bytte bank.

  1. Annonsering mot innloggede brukere i norske mediehus

De norske mediehusene har for alvor begynt å utfordre de globale gigantene Alphabet (Google) og Meta (Facebook, Instagram). Mange av oss abonnerer på en eller flere tjenester fra mediehusene, som f.eks. Finn.no, lokalavisa eller plussversjonen av en nasjonal avis. Mediehusene bak disse tjenestene har derfor mye informasjon om oss. Denne informasjonen bruker de for å tilby målrettet annonsering. Det kan være mot personer som har vist interesse for utvalgte temaer, som befinner seg innenfor et visst geografisk område, eller som kanskje allerede er kunde av deg. Tidligere har både teknologien og datagrunnlaget begrenset mulighetene. Nå har dette blitt såpass godt samtidig som GDPR er ivaretatt, at vi stadig oftere ser gode resultater herfra. 
 

  1. E-postmarkedsføring

​​​​​​​E-postmarkedsføring er for mange den mest effektive markedsføringskanalen. Dette er markedsføring som ikke koster noe utover lisens til verktøy og tiden som blir lagt ned. Du eier dataene selv, og har full kontroll på hvilket budskap du sender til hvem. Verktøyene har også blitt langt mer sofistikerte, og det er nærmest ubegrensede muligheter til både å kjøre automatiserte løp som følger kundereisen i tillegg til å tilpasse innholdet til ulike målgrupper.

4. Effektiviser ved hjelp av AI

Kunstig intelligens (AI / Artificial Intelligence), virtuell virkelighet (VR / Virtual Reality) og utvidet virkelighet (AR / Augmented Reality) er terminologier vi har hørt om i flere år. Likevel har kompleksiteten ført til at teknologiene har vært forbeholdt spesielt interesserte, og for mange forbundet med gaming. I det siste har imidlertid spesielt AI blitt langt mer tilgjengelig.

Vi har lenge benyttet kunstig intelligens for å optimalisere våre kunders markedsaktiviteter, og i CorePublish for automatisk tagging av bilder og oversetting av ledetekster. I det siste har verktøy som ChatGPT vært i medias søkelys. Der har vi kunnet lese om problemstillinger rundt eventuelle brudd på opphavsrettigheter og at studenter bruker AI-boten til å skrive tekster for dem. Det er likevel liten tvil om at de som tar i bruk kunstig intelligens på en smart måte, vil kunne jobbe mer effektivt enn tidligere.

5. Skap bedre kundeopplevelser med VR og AR

VR og AR gir oss en alternativ virkelighet. Et for mange kjent eksempel er filtrene i Snapchat. En mer nyttig funksjon er IKEA Place-appen, som gir deg muligheten til å visualisere hvordan møblene vil se ut i ditt eget hjem. Mister Spex bruker AR for å gi deg et inntrykk av hvordan du vil se ut med en utvalgt brille. Felles for tjenestene er at de gjør det lettere for kunden å ta et godt valg, og de skal øke sannsynligheten for at kunden handler hos avsenderen enn hos konkurrenten.

6. Sørg for å benytte riktig kompetanse

Hvordan du bruker markedsbudsjettet ditt, har direkte innvirkning på resultatene dine. I 2023 er det for mange viktigere enn noen gang å få mest ut av hver markedskrone. Markedsføring er også mer komplekst enn noen gang, noe som stiller ekstra høye krav til markedsteamet ditt. 

Ideelt sett ville du ha en person som kan tenke strategisk, være kreativ, analysere og optimalisere de ulike tiltakene. I tillegg burde personen være i stand til å klone seg selv ved behov for en ekstra innsats, og ta ubetalt fri når behovet for markedsføring er mindre. Dessverre finnes ikke en slik person.

I stedet for å ansette egne markedsførere, forventer vi at trenden med å leie inn en markedsfører eller et markedsteam vil fortsette å vokse. Dette gir bedriftsledere en langt større fleksibilitet og tilgang til spisskompetanse når de trenger det.

2023 er godt i gang, og ønsker du råd rundt hvordan du bør jobbe med markedsføringen din fremover, så har vi et sterkt team som står klare til å diskutere dette med deg! Ta kontakt med din kontaktperson i CoreTrek eller leder for markedsføring og innhold, Sander Alten, for en uforpliktende samtale!