Google har laget mange gode verktøy for oss som jobber med nettsider. Felles for dem alle er at de krever en google-konto for å logge inn. Du kan lage en felles Gmail for bedriften din, men av erfaring kan det bli rotete. Hva var passordet igjen? Hva hvis noen sender en mail til denne kontoen og forventer svar? Og hva hvis personen som har sin telefon koblet til kontoen slutter hos oss?

Med en google-konto som bruker din eksisterende e-postadresse slipper du disse problemene. I tillegg kan du enkelt dele få og tilgang til Analytics eller Tag Manager og andre Google-verktøy.    

MERK: Flere bedrifter benytter G Suite (Gmail, Google kalender og andre bedriftsprodukter), og i så fall er din jobb-epost allerede en Google-bruker. Denne brukeren fungerer da også for Analytics, Tag Manager eller Search Console.

Her er oppskriften: 

Logg ut av alle Gmail-kontoer du er logget på med, og åpne deretter accounts.google.com.
Klikk deretter på “Opprett en konto” nederst til venstre, og velg “For å administrere min bedrift” og dermed føres du til neste steg.

Opprett Google konto

Skriver fornavnet og etternavnet ditt og velg:  “Bruk den nåværende e-postadressen min i stedet.”

Opprett Google konto steg 4-5

Skriv inn den e-postadressen din (ikke en Gmail) som du vil bruke som Google-konto. Lag et passord og trykk “Neste”

Opprett Google konto steg 6-7

Nå vil du motta en mail fra Google som inneholder en kode som du blir bedt om å oppgi for å bekrefte eposten din.

Godta brukervillkårene fra Google

Godta brukervillkårene og voila! Du har opprettet en Google-konto som er knyttet til jobbmailen din. Denne kan du bruke til å logge inn alle Google verktøyene du ønsker å benytte.

Bonus: Hvordan endre språk til engelsk i Google Analytics?

Mange ønsker å bruke Google Analytics med engelsk språk innstilling. Den norske oversettelsen er småklumsete og for de fleste ikke noe enklere å forstå enn den engelske. Når man er fersk eller proff i webanalyse-verdenen, så finner man både flere og bedre svar på engelsk når man søker. Derfor anbefaler vi å bruke engelsk i analytics. 

For å få til dette må du endre språket for hele google-brukeren. Det kan virke drastisk, men da har du alle verkøtyene på engelsk, noe vi mener er en fordel.
Slik gjør du:

Trykk på Google brukeren din oppe i høyre hjørne i nettleseren din, og deretter “Administrer Google-kontoen din”

Google konto engelsk steg 1

Trykk på “Personvern og personlig tilpasning”

Google konto engelsk steg 2

Scroll ned til- og trykk på “Språk” 

Google konto engelsk steg 4

Finn fram Engelsk og Trykk “Velg” - og woopsadaisy, så snakker dine Google-verktøy engelsk.
Nå er du klar til å bruke Google Analytics på engelsk.

Du kan komme i gang med å lese om analytics-fallgruvene du bør unngå.