Lag en Google-konto med jobbmailen din!

Du trenger en Google-konto for å se nettsidestatistikk i Google Analytics, organisere tagger med Tag Manager eller vise Google Maps på en nettside. Her viser vi hvordan du setter opp en Google-konto med din eksisterende jobbmail - uten å lage enda en Gmail.
Google har laget mange gode verktøy for oss som jobber med nettsider. Felles for dem alle er at de krever en google-konto for å logge seg inn. Du kan lage en felles Gmail for bedriften din, men av erfaring kan det bli rotete. Hva var passordet igjen? Hva hvis noen sender en mail til denne kontoen og forventer å få svar? Og hva hvis personen som har sin telefon koblet til denne kontoen slutter å jobbe hos oss?
Med en google-konto som bruker din eksisterende e-postadresse slipper du disse problemene. I tillegg kan du enkelt dele og få tilgang til Analytics eller Tag Manager og andre Google-verktøy.
MERK: Flere bedrifter bruker allerede G-Suite. Dette er Googles mail, kalender og andre bedriftsprodukter. Dersom din bedrift har G-Suite, så er din jobbmail allerede en Google-bruker. Sagt på en annen måte: Hvis du bruker Gmail på jobb, så har du en Google-bruker. Denne fungerer også i Analytics, Tag Manager eller Search Console.
Her er oppskriften:
Logg ut av alle Gmail-kontoer du er logget på med, og åpne deretter accounts.google.com.
Klikk deretter på “Opprett en konto” nederst til venstre, og velg “For å administrere min bedrift” og dermed føres du til neste steg.
Skriver fornavnet og etternavnet ditt og velg: “Bruk den nåværende e-postadressen min i stedet.”
Skriv inn den e-postadressen din (ikke en Gmail) som du vil bruke som Google-konto. Lag et passord og trykk “Neste”
Nå vil du motta en mail fra Google som inneholder en kode som du blir bedt om å oppgi for å bekrefte e-posten din.
Godta brukervillkårene og voilà! Du har opprettet en Google-konto som er knyttet til jobbmailen din. Denne kan du bruke til å logge inn alle Google-verktøyene du ønsker å benytte.
Bonus: Hvordan endre språk til engelsk i Google Analytics?
Mange ønsker å bruke Google Analytics som er innstilt med engelsk språk. Den norske oversettelsen er ganske klumsete og for de fleste ikke noe enklere å forstå enn den engelske.Uavhengig av om man er fersk eller proff i webanalyse-verdenen, så finner man både flere og bedre svar på engelsk når man søker. Derfor anbefaler vi å bruke engelsk i analytics.
For å få til dette må du endre språket for hele google-brukeren din. Det kan virke drastisk, men da har du alle verktøyene på engelsk, noe vi mener er en klar fordel.
Slik gjør du:
Trykk på Google brukeren din oppe i høyre hjørne i nettleseren din, og deretter “Administrer Google-kontoen din”
Trykk på “Personvern og personlig tilpasning”
Scroll ned til- og trykk på “Språk”
Finn fram til Engelsk og Trykk “Velg” - og woopsydaisy, så snakker dine Google-verktøy engelsk.
Lese om analytics-fallgruvene du bør unngå.