Hvordan få mest mulig ut av Google Min Bedrift?
Dersom du ønsker god synlighet på lokale Google-søk er du helt avhengig av å være tilstede på Google Min Bedrift. En oppføring her vil få din virksomhet opp ved søk på bedriftsnavn, eller et lokalt bransjesøk i blant annet Google Maps og Google Søk.
Hva er Google Min Bedrift?
Med Google Min bedrift – et gratis og brukervennlig verktøy – kan bedrifter og organisasjoner administrere tilstedeværelsen de har på nettet via Google, deriblant på Søk og i Maps. Hvis du bekrefter og redigerer bedriftsinformasjonen din, kan du både gjøre det enklere for kundene å finne bedriften din, og du kan fortelle dem om din virksomhet.
Hvordan bli listet på Google Min Bedrift?
Mange finner en profil på bedriften sin uten at de selv i har lagt inn denne informasjonen. Dette skyldes at Google henter informasjon fra nettstedet deres og offentlig informasjon hentet fra blant annet Brønnøysundregisteret. Disse oppføringene i Google Min Bedrift er som oftest mangelfulle, og ved å ta kontroll over din egen opplistning vil du kunne legge inn mer utfyllende informasjon som gjør opplistningen mer synlig.
Slik går du frem for å lage en opplistning Google Min Bedrift
For å komme i gang finnes det to gode alternativer.
- Gå til denne siden og følg instruksjonene ved å klikke deg inn på Administrer nå.
- Søk opp bedriftsnavnet ditt på Google og klikk på “Eier du denne bedriften?”. Om det er gjort en oppføring på navnet tidligere, kan det være det heller står “Administrer denne oppføringen?”
Deretter må du verifisere deg før du kan gjøre endringer på bedriftsoppføringen.
Du trenger en Google-konto for å gjøre endringer i Min Bedrift.
Se hvordan du kan konvertere din jobbmail her.
Verifiser din bedrift
Det er i hovedsak tre måter å verifisere bedriften:
- Via SMS
- Via telefon
- Google sender et brev til bedriftsadressen hvor det er oppgitt en unik kode som du legger inn på din Google Min Bedrift.
Dersom opplistningen din allerede har en eier, vil du få mulighet til å sende en forespørsel til nåværende eier om å få tilgang til opplistingen. Svarer ikke nåværende eier på denne forespørselen i løpet av syv dager, vil du automatisk få mulighet til å verifisere bedriften på nytt.
Hvordan optimalisere din Google Min Bedrift?
Det å optimalisere opplistingen er en god måte å bli mer synlig ved organisk søk. Når du først har fått optimalisert kontoen din er det lite jobb som skal til. Det er likevel fornuftig å ta en titt på kontoen med jevne mellomrom for å se om det er mulighet for noen justeringer. Spesielt viktig er dette dersom du for eksempel planlegger å ha åpningstider utenfor normalen. Informasjonen om bedriften bør også optimaliseres så godt det lar seg gjøre mot viktige søkeord dere ønsker å være synlige på.
Slik optimaliserer du din Google Min Bedrift:
For at oppføringen skal bli mest mulig synlig er det alfa og omega å fylle ut hele profilen.
- Først og fremst bør du legge inn generell informasjon under fanen Informasjon. Bedriftsnavn, adresse, tjenesteområde, kontaktinformasjon, link til nettside, bedriftsbeskrivelse (maks 750 tegn) - rett og slett fylle ut det du kan på denne siden. Jo mer informasjon, jo enklere er det for Google å finne relevans opp mot søkefraser.
- Legg inn Kategori som beskriver hva virksomheten din er, om du ikke finner en kategori som passer eksakt med hva du tilbyr, velger du bedriftskontor eller en annen kategori som er mer generell. Ved å legge inn kategori hjelper du Google å filtrere ut når det er hensiktsmessig å presentere din profil, og enklere se hvem som kan være potensielle kunder.
- Under Meny/Tjenester kan du legge til meny eller ulike tjenester bedriften tilbyr knyttet opp mot kategoriene du la inn i forrige punkt. Merk at denne funksjonen kun er tilgjengelig for bedrifter som selger mat og drikke, helse og skjønnhet i tillegg til tjenester.
- Last opp fine Bilder for både logo og forsidebilde. Minimumsstørrelse for alle bilder er 250x250px, men anbefalt størrelse ligger på 720x720px.
- Skriv gjerne Innlegg når du har noe å dele. Her trenger du ikke gjøre det mer avansert enn å ta det samme innlegget du nettopp postet på Facebook.
Hold åpningstidene oppdaterte
Det kanskje viktigste punktet for de aller fleste opplistinger er å holde åpningstidene korrekte. Ofte har en bedrift normale åpningstider som enkelt kan ligge i bunn, men det er svært viktig å legge inn avvikende åpningstider ved f.eks. høytider, ferier osv. slik at besøkende / brukerne ikke kommer til stengte dører. Disse avvikende åpningstidene legges enkelt inn under “Spesielle åpningstider” og kan gjelde for en dato langt frem i tid. Mange tror de må endre på de normale åpningstidene den uka avviket gjelder, men dette kan altså løses på en mye smidigere måte.
Svar på anmeldelsene brukerne gir
Det er i dag ingen hemmelighet at brukeranmeldelser påvirker forbrukerbeslutninger, det er dermed en viktig jobb for deg å sørge for å få fornøyde kunder til å skrive en anmeldelse. Når brukere skriver en anmeldelse av bedriften er du ikke garantert at alle anmeldelsene er positive, men dette trenger ikke være negativt for din bedrift. Her er det viktig å svare på anmeldelser brukerne gir - særlig om de er negative. Ta de negative kommentarene og forsøk å snu disse til noe positivt. Vis at du tar ansvar og ønsker fornøyde kunder. Signer gjerne med et ansattnavn for å få mer troverdighet og fremstå mer personlig.
Koble sammen kontoen med Google Ads
Dersom du benytter Google Ads kan denne kobles sammen med Min Bedrift-kontoen din som åpner muligheten for å bruke informasjonen din også i annonsene. Informasjon som kan brukes er adresse og åpningstider. Dette gjør det lettere å finne dere, samt at annonsen tar opp mer plass på søkeresultatsiden. Når annonsen tar større plass, øker også sannsynligheten for oppmerksomhet som igjen gir flere potensielle klikk.
Les om hvordan vi jobber for at du skal lykkes med Google Ads.
Gjør deg kjent med og bruk statistikken
Gjennom Google Min Bedrift vil du kunne se statistikk om hvor mye trafikk som kommer gjennom oppføringen du har for bedriften din. Statistikken finner du lett tilgjengelig i kontrollpanelet når du er logget inn. Du kan også motta personlig tilpasset statistikk og tips om bedriftsprofilen din per e-post.
Eksempler på statistikk du kan hente ut:
- Hvilke søkefraser som fører til visninger av oppføringen.
- Om brukeren har sett oppføringen i organisk søk eller Google Maps.
- Informasjon om telefonhenvendelser
- Tidspunkter for aktivitetene
Trenger du hjelp med Google Min Bedrift? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.