Jeg har jobbet med innhold / content siden 1990-tallet, og det er en god stund før content ble et buzzord. Det gleder meg å se at godt innhold blir mer og mer etterspurt.

Stort potensiale i egne kanaler

Før i tiden var det å få omtale og PR i media veldig viktig. Kommunikasjonsavdelingene jobbet knallhardt med det mål for øye å sørge for PR og medieomtale av virksomhetens produkter og tjenester. I dag er man ikke like avhengig av redaksjonell omtale for å få kredibilitet og oppmerksomhet rundt sine produkter og tjenester. Med en god nettside og riktig bruk av egne digitale kanaler, kan en virksomhet være sin egen redaksjon og nå ut til målgruppene ved å styre produksjon og publisering av innhold selv. Man er Ikke lenger prisgitt prioriteringene til en avisredaksjon på samme måte som før. Godt innhold gir fortjent oppmerksomhet. 

Godt innhold er definitivt verdiskapende

Når du selv har kontroll på hvor og når artikler og annonser publiseres, gir det mulighet for å  være spontan og aktuell så og si på minuttet. Du når ut med relevant budskap til de riktige målgruppene, får vist din kompetanse og virkelig levere innhold som er i kategorien «need to have» for dem som er interessert. Eller du kan gjøre dine produkter og tjenester aktuelle og interessante for noen som ikke visste om disse i utgangspunktet. Du skaper lojalitet ved å være dyktig og vite hva målgruppen din trenger. Dette gir også synlighet, men ikke bare synlighet for synlighetens skyld.

Jeg har jobbet med innhold / content siden 1990-tallet, og det er en god stund før content ble et buzzord. Det gleder meg å se at godt innhold blir mer og mer etterspurt.

Et budskap skal ikke bare nå ut - det skal også nå inn

Man skal både ha tid til å skrive, lyst til å skrive og evnen til å skrive godt og fengende. Dette er ikke alltid situasjonen for kundene våre. Det er her jeg kan bistå med både tid, lyst og evne. Noe jeg virkelig liker med min jobb er at jeg må sette meg inn i veldig mye forskjellig for å kunne gi gode råd eller skrive tekster som treffer.  Jeg må faktisk gjøre jobben og sette meg inn i mine kunders målgruppers hverdag for å se deres utfordringer og muligheter. Jada - jeg kan lene meg til SEO, Google Trends og andre verktøy, men jeg må alltid gjøre teksten nyttig. Hvem skal min kunde snakke til? Jeg skal ikke bare hjelpe kunden med å få ut et budskap - budskapet skal også gå inn hos målgruppene til min kunde, det skal være relevant og aktuelt. Dette er utrolig viktig og så lett å si, men ofte en utfordring å få til. 

Det holder ikke bare med smarte verktøy

Vi har idag verktøy for å spre budskap til det nesten blir sittende fast på den potensielle målgruppen som et irriterende fluepapir.  Det er jo kjempehyggelig med en vennlig påminnelse om at «hei, jeg er den veska du er inne og ser på jevnt og trutt - og jeg er fortsatt like rålekker». Men det kan bli skikkelig irriterende også. Min jobb i dag er å få mine kunders målgrupper til å gå inn på deres nettside og bli inspirert og engasjert av innholdet her - det skal for all del ikke oppleves som spam!

Da er første bud at det faktisk er et minimum av relevant innhold på nettsiden, at det oppleves interessant og aktuelt - og at det engasjerer.  Så skal jeg selvsagt hjelpe med å få kundens nettside høyt opp på Google-søk, noe som nettopp fordrer godt innhold i tillegg til en teknisk god nettside, hilsen Google. Her er det få snarveier - man må rett og slett bare ha de tingene på plass.

#denfølelsen

Jeg har jobbet med dette i mange år nå. Det å se en fornøyd kunde som får suksess med tjenesten eller produktet sitt med drahjelp fra godt og riktig innhold er fortsatt en slags lykkerus som jeg ikke får nok av. Noen konsepter triller lett ut av ermet, mens andre sitter fryktelig langt inne. «Vær smart - tenk nytt»-slogan for salg av nye boliger bare datt ut av meg på noen minutter, mens jeg strevde lenge med å finne riktig konsept for Ringnes på tidlig 2000-tall: Hvordan informere om øl uten å bli felt av alkoholloven? Mens franske vinbønder egentlig blir subsidiert av den norske stat på Vinmonopolet og får spaltemeter opp og i mente i avisenes vinanmeldelser.  Her var content svaret. 

Omtale av øl og mat med en kjendiskokk som anbefalte ulike ølvarianter til rettene han laget ble en suksess. Etiketter på ølbokser og flasker som informerte om ølet og hvilken mat det egnet seg til ble et annet vellykket konsept. Idag får øl mye mer seriøs omtale i medier på lik linje med vin, så her har det heldigvis skjedd ting med årene.  Jeg har også jobbet mye med eiendom og da spesielt nye bolig- og næringseiendomsprosjekter. Her starter man markedsføringen før første spadetak er tatt, man har egentlig bare et brunt hull i bakken og det forventes å selge den store boligdrømmen eller det visjonære kontorbygget ved hjelp av tekstene mine. Da må det mye research, konseptualisering og godt innhold til. Men åååå så gøy det er når innholdet sitter og kunden ser at det virker! 

Ønsker du hjelp til å lage godt og relevant innhold?  Vi hjelper deg gjerne!